لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: انتقادات غرب بیانگر موثریت درون‌های ما است


رسانه‌های ایرانی روز یکشنبه‌ ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) از قول یک جنرال نظامی آن کشور گزارش داده اند که گفته است ادعای کشورهای غربی مبنی بر استفاده از طیاره‌های بی‌سرنشین ایران،‌ بیانگر "موثریت" آن است.

اوکراین و متحدین غربی آن روسیه را متهم کرده اند که در جنگ اوکراین از طیاره‌های بی سرنشین ساخت ایران کار می‌گیرد و استفاده از این درون‌ها خسارات هنگفتی را به غیرنظامیان و زیربناهای انرژی آن کشور وارد کرده است.

کشورهای غربی در پاسخ به فراهم‌آوری تسلیحات ایران برای روسیه، بر چندین شرکت ایرانی و جنرالان نظامی آن کشور، به شمول محمد حسین باقری، لوی درستیز قوای مسلح ایران، تعزیرات وضع کرده اند.

جنرال باقری در واکنش به وضع تعزیرات اخیر کشور‌های غربی بر ایران، به گونه‌ای کنایه‌آمیز گفت است که "یک پیشنهاد بشر دوستانه به اتحادیه اروپا دارم؛ از امروز به آن‌ها وکالت می‌دهم در اجرای تحریمی که تدارک دیده‌اند، مجازند همه اموال و دارایی‌های محمد حسین باقری در بانک‌های سراسر جهان را شناسایی و مصادره و صرف خرید ذغال‌سنگ برای شهروندان اروپایی کنند، زمستان سختی درپیش است."

تهران همواره ارسال تسلیحات به روسیه را که در جنگ اوکراین استفاده می‌شود،‌ رد کرده است، اما در اوایل نومبر سال روان میلادی اعتراف کرد که تهران قبل از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، طیاره‌های بی سرنشین را برای مسکو فراهم کرده است.

اوکراین و متحدین غربی آن گفته اند که نیروهای روسی در حملات بر کیف، اودیسا و منطقه خارکیف اوکراین از این نوع درون‌ها استفاده کرده اند.

روسیه از چندین هفته به اینسو با حملات راکتی و طیاره‌های انفجاری بی‌سر نشین، زیربناهای اوکراین، به ویژه تاسیسات انرژی و دستگاه‌های برق آن کشور را هدف قرار داده است. مقام های اوکراینی می گویند که این حملات سبب قطع جریان برق به ۴.۵ میلیون نفر شده است.

ایران کار برای ساخت طیاره‌های بی سرنشین را در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی زمانی آغاز کرد، زمانی که جنگ هشت‌ ساله میان ایران و عراق ادامه داشت.

XS
SM
MD
LG