لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان به سویدن: پس از سوختاندن نسخهٔ قرآن توقع نکنید از شما حمایت کنم 


رجب طیب اردوغان،‌ رییس جمهور ترکیه، امروز ۲۳ جنوری (سوم دلو) هشدار داده گفت که پس از سوختاندن نسخهٔ قرآن، سویدن نباید انتظار داشته باشد که او از درخواست استکهلم برای کسب عضویت ناتو، حمایت کند.

راسموس پالودان، سیاست‌مدار راست‌گرای سویدنی، روز شنبه ۲۱ جنوری پس از کسب اجازه از سوی پولیس، نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه به آتش‌کشید.

اردوغان در نخستین پاسخ رسمی گفت: "این واضح است، آنانی که چنین عمل ننگین را در مقابل سفارت کشور ما انجام داده اند، نمی‌توانند بیش از این توقع هیچ گونه خیرخواهی را از ما در خصوص درخواست‌های خود برای عضویت ناتو داشته باشند."

او در جریان یک سخنرانی تلویزیونی گفت: "هیچ کسی حق ندارد مقدسات را توهین کند."

اظهارات خشمگین رییس جمهور ترکیه فاصلهٔ حمایت ترکیه از فنلند و سویدن را برای کسب عضویت ناتو بیشتر ساخته است.

ترکیه و هنگری، تنها عضو ناتو اند که تا اکنون درخواست فنلند و سویدن برای کسب عضویت پیمان اتلانتیک شمالی تصدیق نکرده اند.

وکتور اوربان، صدر اعظم هنگری، تعهد کرده است که پارلمان این کشور ماه آینده درخواست این دو کشور را منظور خواهد کرد. اما اردوغان تلاش دارد پیش از تصمیم گیری در این خصوص انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در کشورش راه اندازی کند.

این در حالی است که صدر اعظم سویدن سوختاندن نسخهٔ از قرآن را تقبیح کرده و از مسلمانان عذرخواهی کرد.

رییس جمهور ترکیه پیش از این نیز از سویدن خواسته بود تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها تن از کردهایی را به این کشور استرداد کند که انقره آنان را به انجام اعمال تروریستی و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ متهم کرده است.

اما وضعیت میان دو کشور زمانی بیشتر تیره شد که گروهی از کردها تمثالی از اردوغان را در مرکز شهر استکهلم، پایتخت سویدن، حلق آویز کردند.

ترکیه سفیر سویدن را احضار کرده و دعوت رییس پارلمان آن‌کشور برای دیدار از انقره را فسخ کرد.

تصمیم پولیس سویدن برای منظوری سوختاندن نسخه‌ای از قرآن نیز واکنش مشابه در پی داشت. انقره بار دیگر سفیر سویدن را احضار کرد و سفر وزیر دفاع این کشور به ترکیه را فسخ کرد.

اردوغان گفت که سوختاندن نسخهٔ قرآن جرم ناشی از نفرت بوده و نمی‌توان از آن زیر نام آزادی بیان دفاع کرد.

XS
SM
MD
LG