لینک های دسترسی

Breaking News

حمله هوایی امریکا سبب کشته شدن ۱۴ جنگجوی مورد حمایت ایران در سوریه شد


یک دیدبان حقوق بشر روز جمعه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) گفت که در اثر حمله‌ هوایی ایالات متحده ۱۴ جنگجوی مورد حمایت ایران در سوریه کشته شده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گفته است که این حمله یک اقدام تلافی‌جویانه در برابر حملهٔ طیارهٔ بی سرنشین بر یکی از پایگاه‌های نیرو‌های ایالات متحده در سوریه بود که در اثر آن یک قراردادی امریکایی کشته و شش قراردادی دیگر زخمی شدند.

پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که درون ''کامیکازه'' که منشای آن ایران است، یک مرکز حفظ و مراقبت ایتلاف به رهبری امریکا را در حسکه واقع در شمال‌شرق سوریه هدف قرار داد.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا، روز پنجشنبه گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در پاسخ به این حمله دستور حملات "دقیق" را بر ضد گروه‌های مورد حمایت سپاه پاسداران ایران در سوریه صادر کرد.

به گفتهٔ آستن، حملهٔ روز جمعه در پاسخ به یک سلسله حملات اخیر در برابر نیروهای ایتلاف مستقر در سوریه انجام شده است. وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که حملهٔ هوایی بر ضد جنگجویان مورد حمایت سپاه پاسداران ایران انجام شده است.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سراسر سوریه، به ویژه در اطراف مرز با عراق و جنوب و غرب ولایت دیرالزور، جایی که آخرین حملات ایالات متحده در آن انجام شد، حضور پررنگی دارند.

در همین حال، دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفته است که از میان ۱۴ نفری که در حمله‌ای هوایی امریکا کشته شدند، نه نفر آن شهروندان سوریه بودند.

رامی عبدالرحمان، رییس دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گفت که حملات هوایی امریکا یک ذخیره تسلیحات در شهر دیرالزور را هدف قرار داد که در اثر آن شش جنگجوی طرفدار ایران کشته شدند. به گفتهٔ او، در اثر حملات جداگانه در "صحرای المیادین" و در نزدیکی ''البوکمال'' به ترتیب، دو و شش نفر دیگر کشته شدند.

در حال حاضر، ۹۰۰ نیروهای ایالات متحده در شمال‌شرق سوریه مستقر است و این نیرو‌ها بخشی از ایتلاف بین المللی مبارزه بر ضد بقایای گروه دولت اسلامی یا داعش در آن کشور است.

ایالات متحده همچنین از نیروهای دموکراتیک سوریه که مشتکل از کرد‌‌ها استند، حمایت می‌کند. نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت ایتلافی به رهبری ایالات متحده برخوردار اند، جنگ بر ضد داعش را در سوریه رهبری کرده و در سال ۲۰۱۹ میلادی تندروان این گروه را از آخرین پایگاه‌هایشان در آن کشور بیرون راندند.

در پهلوی ایتلاف به رهبری ایالات متحده، روسیه، ایران و ترکیه نیز در منازعهٔ سوریه دخیل اند. روسیه و ایران از حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، در مقابل مخالفان دمشق و ترکیه از شورشیان ضد دمشق حمایت می‌کند. اما انقره دست به سرکوب نیروهای کرد در سوریه نیز زده است.

XS
SM
MD
LG