لینک های دسترسی

Breaking News

ایران دو نفر را به اتهام بی‌حرمتی به قرآن اعدام کرد 


 صدرالله فاضلی‌زارع (سمت راست) و یوسف مهرداد (سمت چپ)
صدرالله فاضلی‌زارع (سمت راست) و یوسف مهرداد (سمت چپ)

قوۀ قضاییه ایران امروز هشتم می (۱۸ ثور) گفت که دو نفر در این کشور به اتهام بی‌حرمتی به قرآن و پیامبر اسلام اعدام شدند.

وبسایت میزان ارگان نشراتی قوۀ قضاییه ایران گزارش داده است که یوسف مهراد و صدرالله فاضلی‌زارع در شبکه‌های اجتماعی "خداناباوری و توهین به مقدسات دینی" به شمول اهانت به پیامبر اسلام، را ترویج می‌کردند.

مقامات ایرانی گفته اند که این دو فرد، ده‌ها گروه و کانال را مدیریت و هدف مشترک را دنبال می‌کردند.

قوۀ قضاییه ایران همچنان گفته است: "در گوشی متهم یوسف مهرداد فلم مستندی کشف شده که دلالت بر قرآن‌سوزی دارد و در حساب وی نیز بازنشر عمومی داده شده است."

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در واکنش به این اقدام حکومت ایران گفت: "مقامات جمهوری‌ اسلامی با قتل حکومتی دو نفر به خاطر ابراز عقیده و اعلام آن، ماهیت قرون‌وسطایی خود را بار دیگر به نمایش گذاشتند."

بر اساس ماده ۲۶۲ قانون جزای ایران "هر کس به پیامبر اسلام یا یکی از پیامبران عظام دشنام دهد یا به آن‌ها توهین کند، ساب‌النبی بوده و به مجازات اعدام محکوم می‌شود".

دو روز پیش نیز مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه ایران اعلام کرد که حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، سویدنی ایرانی تبار را اجرا کرد، اقدامی که واکنش های تند سویدن و اتحادیه اروپا را برانگیخت.

بر اساس گزارش‌ها، ایران در ۱۰ روز گذشته حد اقل ۵۰ نفر را اعدام کرده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در این رابطه نوشته است که این اعدام‌ها، به شمول اعدام دو زن، در زندان‌های رجایی شهر کرج، ارومیه، قزل‌حصار کرج، دستگرد اصفهان، وکیل آباد مشهد، اردبیل، تربت جام، یزد، رشت، بیرجند، قزوین، نیشاپور، میناب، بندرعباس، زاهدان، خرم آباد و ایرانشهر به اجرا گذاشته شده‌ اند.

سازمان عفو بین الملل و گروه‌های دیگر حقوق بشر گفته اند که سالانه، ایران در مقایسه با چین، بیشتر احکام اعدام را اجرا می‌کند.

سازمان حقوق بشر ایران گفته است که این کشور سال گذشته ۵۸۲ نفر را اعدام کرد.

در تهیۀ این مطلب از گزارش‌های فرانس پرس و خبرگزاری میزان استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG