لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و عربستان خواهان تمدید آتش‌بس در سودان شدند 


ایالات متحده و عربستان سعودی امروز ۲۸ می (هفتم جوزا) خواستار تمدید آتش‌بس در سودان شدند، آتش‌بسی که آرامش نسبی را در جنگ شش هفته‌ای این کشور سبب شده است.

این در حالی است که باشندگان محلی و ناظران حقوق بشر از درگیری‌های شب‌هنگام در خرطوم، پایتخت سودان، شهر ام‌درمان و الفاشر گزارش دادند.

درگیری‌ها میان عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، که به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد، بیش از ۷۰۰ نفر کشته و بیش از ۵۰۰۰ زخمی برجا گذاشته است.

این درگیری‌ها همچنان سبب قطع خدمات ابتدایی، ایجاد فضای بی‌قانونی و بیجا شدن ۱.۳ میلیون نفر شده است.

آتش‌بس یک هفته‌ای که در پی‌تلاش‌های امریکا و عربستان سعودی میان طرفین درگیر عقد شده است، شام دوشنبه ۲۹ می پایان می‌یابد. هر دو کشور این پیمان را از راه دور نظارت می‌کنند که تا اکنون به کرات نقض شده است.

ایالات متحده و عربستان از طرفین درگیر در سودان خواسته اند تا مذاکرات را به منظور تمدید آتش‌بس ادامه دهند.

این دو کشور با نشر اعلامیهٔ مشترک گفتند: "در حالی که آتش‌بس بی‌عیب نیست، اما تمدید آن رسانیدن کمک‌های فوری بشری را به مردم سودان تسهیل خواهد کرد."

گروه واکنش حمایت سریع برای مذاکرات به منظور تمدید آتش‌بس اعلام آمادگی کرده و گفته است که "جدیت و تعهد" جانب مقابل را در این خصوص زیر نظارت دارد.

اردوی سودان تا اکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است.

از آغاز درگیری‌ها در سودان که در پی ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور به میان آمد، بیش از ۳۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایهٔ سودان، به ویژه مصر و چاد، مهاجر شده اند.

XS
SM
MD
LG