لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد تخریب بند آب کاخوفکا شد


منطقه خرسون پس از تخریب بند آب کاخوفکا
منطقه خرسون پس از تخریب بند آب کاخوفکا

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز چهار شنبه هفتم جون (۱۷ جوزا) در تماس با همتایان روسی و اوکراینی خود خواستار تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی برای بررسی تخریب بند آب کاخوفکا شد.

پس از ویران شدن بند آب کاخوفکا در ساحهٔ اشغال شدهٔ اوکراین که زیر ادارهٔ روسیه است، مسکو و اوکراین بار ملامت این رویداد را به دوش هم‌دیگر انداخته اند.

اردوغان پس از تماس تلیفونی با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: "کمیسیون می‌تواند با مشارکت کارشناسان طرف‌های درگیر، سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی از جمله ترکیه برای تحقیقات دقیق دربارۀ انفجار تشکیل شود."

او در تماس جداگانه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز همین پیشنهاد را مطرح کرد و گفت که ترکیه آمادهٔ انجام وظیفهٔ خود است. اردوغان در تماس با پوتین گفت: "تحقیقات جامع باید به گونه‌ای در مورد انفجار در بند آب کاخوفکا انجام شود که جایی برای سوظن باقی نماند."

خسارمند شدن بند آب کاخوفکا، افزون بر نگرانی از زیر آب شدن هزاران منزل، ترس از مصوونیت دستگاه تولید انرژی هسته‌ای زاپوریژیا را نیز ایجاد کرده است. این بند بالای دریای نیپرو واقع شده و آب این دریا به مخزن‌هایی سرازیر می‌شود که از آن برای سرد نگهداشتن دستگاه تولید برق هسته‌ای زاپوریژیا استفاده می‌شود.

رییس جمهور روسیه روز چهارشنبه در نخستین واکنش به تخریب این بند، اوکراین را مقصر دانسته و آن را "اقدام وحشیانه" خواند.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین در یک تماس تلیفونی با اردوغان گفت که این نقض "یک اقدام وحشیانه است که به یک فاجعه انسانی و محیط زیست در مقیاس بزرگ منجر شده است."

رییس جمهور اوکراین نیز گفته است که در مورد "عواقب انسانی و محیط زیست" تخریب بند کاخوفکا با اردوغان صحبت کرده و فهرستی از نیازهای فوری اوکراین برای مهار کردن این فاجعه را برای او ارسال کرده است.

او گفت که صدها هزار نفر در اثر تخریب این بند "بدون دسترسی به آب آشامیدنی" هستند.

زیلینسکی در تویتی نگاشته است که تخریب بند آب "کاملاً عمدی" بوده است و روسیه را متهم کرد که به آسیب دیدگانی که در مناطق تحت کنترول روسیه زندگی می‌کنند، اقدامی نمی‌کند.

مقامات اوکراین اعلام کرده اند که بیش از ۱۷ هزار نفر از مناطقی در امتداد دریای دنیپرو تخلیه شده اند و حدود ۴۰ شهر و روستا در مناطق تحت کنترول اوکراین زیر آب شده است.

زیلینسکی روز سه شنبه گفت که جهان باید به حملهٔ روسیه بر بند کاخوفکا واکنش نشان دهد. او گفت: "این فقط یکی از اعمال تروریستی روسیه است. این فقط یکی از جنایات جنگی روسیه است."

ایگور سیروتا، رییس اداره برق آبی اوکراین گفت: "این دستگاه دوباره احیا شده نمی‌تواند، زیرا به کلی تخریب شده است...ساختار هایدرولیک این دستگاه را آب برده است."

XS
SM
MD
LG