لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ کشورهای اسلامی به سوختاندن نسخهٔ قرآن در سویدن


سلوان مومیکا، روز چهارشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی، در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، پایتخت سویدن، یک نسخهٔ قرآن را به آتش کشید.
سلوان مومیکا، روز چهارشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی، در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، پایتخت سویدن، یک نسخهٔ قرآن را به آتش کشید.

حکومت طالبان و چندین کشور اسلامی روز پنجشنبه ۲۹ جون (هشتم سرطان) به آتش کشیدن نسخهٔ قرآن را در سویدن محکوم کردند و هشدار دادند که چنین اقداماتی به "احساسات" مسلمانان در سراسر جهان آسیب می‌رساند.

حکومت طالبان به آتش کشیدن نسخهٔ قرآن در سویدن را "تحقیر مطلق نسبت به دین اسلام" خواند و خواستار مجازات عاملان آن شد.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در یک بیانیه گفت:‌ "امارت اسلامی از حکومت سویدن می‌خواهد تا عامل آن را مجازات نمایند و در آینده به چنین اشخاص اجازه ندهد تا به اعمال وحشیانه و حساسیت برانگیز علیه دین مبین اسلام و مسلمانان اقدام کند."

سلوان مومیکا، ۳۷ ساله که چند سال پیش از عراق به سویدن مهاجرت کرده بود، روز چهارشنبه در اولین روز عید قربان تحت تدابیر شدید امنیتی، در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، پایتخت سویدن، یک نسخهٔ قرآن را به آتش کشید.

پولیس استکهلم به وی این اجازه را به عنوان نوعی اعتراض در چارچوب آزادی بیان داد و بعداً گفت که در مورد "تحریک آمیز" بودن اقدام این فرد تحقیقات را آغاز کرده است.

عراق تصمیم مقامات سویدنی مبنی بر اجازه دادن به یک "افراطی" برای به آتش کشیدن قرآن را محکوم کرد.

وزارت خارجهٔ عراق گفت: "این نوع رویدادها احساسات مسلمانان جهان را برانگیخته و آن را اقدامی تحریک آمیز خطرناک می‌نگرند."

ایران نیز به آتش کشیدن قرآن را محکوم کرد و آن را "تحریک آمیز، اشتباه و غیرقابل قبول" خواند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجهٔ ایران گفت: "دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران چنین توهین را تحمل نمی‌کنند و آن را به شدت محکوم می‌کنند."

کنعانی افزود: "انتظار می رود دولت سویدن اصول مسوولیت پذیری و پاسخگویی را در این زمینه به طور جدی در نظر گرفته و از تکرار بی حرمتی به مقدسات جلوگیری کند."

عربستان سعودی نیز به آتش کشیدن قرآن را محکوم کرد و گفت: "این اقدامات ظالمانه و مکرر به هیچ وجه قابل توجیه و پذیرش نیست."

وزارت خارجهٔ عربستان سعودی گفت: "این اقدام توهین آمیز و غیرمسوولانه توهین به احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در این ایام مقدس حج و عید است."

'آزادی به عنوان یک بهانه'

مصر، پرجمعیت ترین کشور جهان عرب، به آتش کشیدن قرآن در روز عید قربان را "اقدامی شرم آور برای تحریک احساسات مسلمانان" خوانده است.

اتحادیه کشورهای عربی مستقر در قاهره، پایتخت مصر، نیز به آتش کشیدن قرآن را "حمله به مبانی دین اسلام" خواند.

کویت خواستار محاکمهٔ عاملان چنین "اقدامات خصمانه" شده است و گفته است که از "استفاده از اصول آزادی به عنوان یک بهانه برای توجیه خصومت با اسلام یا هر دین مقدس دیگر" باید جلوگیری شود.

مراکش در اعتراض به آتش کشیدن نسخهٔ قرآن سفیر خود در سویدن را فراخواند و شارژدافیر سویدن در رباط، پایتخت مراکش، را احضار کرد.

حزب الله، جنبش حامی ایران در لبنان، مقامات سویدنی را "شریک جنایت" خواند و از سویدن خواست "به جای پنهان شدن در پشت آزادی بیان، به چنین اقداماتی پایان دهد."

حزب الله همچنین از کشورهای عربی و سایر کشورهای مسلمان خواست تا "تمام اقدامات لازم" را برای وادار کردن سویدن و سایر کشورها برای جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه و "جلوگیری از گسترش فرهنگ نفرت" انجام دهند.

در ماه جنوری نیز، یک راستگرای افراطی سویدنی-دنمارکی نسخهٔ از قرآن را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم به آتش کشید که واکنش‌های شدیدی را در جهان اسلام برانگیخت.

XS
SM
MD
LG