لینک های دسترسی

Breaking News

ایران دو 'شهروند افغانستان' را در محضر عام به دار آویخت


مقامات قضایی ایران روز شنبه هشتم جولای (۱۷ سرطان) گفتند که دو شهروند افغانستان که در گلوله‌باری سال گذشته به زیارتگاه شاهچراغ در شهر شیراز دست داشتند، در محضر عام اعدام شدند. در این گلوله‌باری بیش از ۱۰ نفر کشته شد.

رسانه‌های دولتی ایران به تاریخ ۲۶ اکتوبر گزارش دادند که سه فرد مسلح از بیرون به داخل "حرم شاهچراغ" گلوله‌‌باری کردند. در اثر این گلوله‌باری مرگبار، ۱۳ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این گلوله‌باری را بر عهده گرفت.

میزان، خبرگزاری قوهٔ قضاییهٔ ایران، در ویب‌سایت رسمی خود گزارش داده است که "حکم اعدام دو نفر از عوامل حمله تروریستی شاهچراغ بعد از برگزاری ۱۰ جلسه محکمه با حضور متهمان و وکلای آن‌ها و تایید حکم صادره در محکمه عالی کشور، صبح امروز شنبه ۱۷ سرطان در ملاعام اجرا شد."

ایرنا،‌ خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که این دو نفر؛ محمد رامز و نعیم هاشم قتالی، در نزدیکی زیارتگاه در شیراز، مرکز ولایت فارس، اعدام شدند.

در همین حال، محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در تویتی گفته است که "هدف از اعدام عجولانه محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی در ملای عام، پس از اعترافات اجباری و روند دادرسی بسیار ناعادلانه، علاوه بر هراس‌افکنی، پنهان نگه‌داشتن حقایق در قبال مسوولیت نهاد‌های سرکوب در حادثه تروریستی شاهچراغ است. مسوولان نظام، به‌خصوص علی خامنه‌ای، باید در قبال این جنایات پاسخگو باشند.''

به گفتهٔ این فعال حقوق بشر،‌ با اعدام‌های روز شنبه هشتم جولای تعداد اعدام‌های در ملای عام در سال جاری به چهار مورد و کل اعدام‌ها به ۳۶۹ نفر رسید.

خبرگزاری میزان گزارش داده است که عاملان حمله بر زیارتگاه شاه‌چراغ فقط چند روز پس از این رویداد مرگبار دستگیر شدند.

خبرگزاری میزان گزارش داد:‌ "براساس اعلام جرم صادر شده پنج متهم که به عامل اصلی حمله تروریستی حرم شاهچراغ کمک و از او پشتیبانی کرده بودند به محاربه، افساد فی الارض، عضویت در گروه تروریستی داعش، عضویت در گروه باغی، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و معاونت در افساد فی الارض متهم شدند."

مقامات ایران قبل بر این گفته بودند که افراد دخیل در حملهٔ زیارتگاه شاهچراغ مربوط سایر کشور‌ها به شمول افغانستان بودند. این مقامات در ماه نومبر سال گذشته گفتند که " ۲۶ تروریست تکفیری از افغانستان، آذربایجان و تاجیکستان در ارتباط با این حمله دستگیر شده اند."

خبرگزاری میزان گفته است که یکی از مهاجمان به نام رشیدی به جرم‌اش اعتراف کرده که در حمله بر زیارتگاه شاهچراغ با داعش همکاری داشت. بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، هر دو فرد اعدام شده، شهروندان افغانستان بودند.

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی ایران،‌ حامد بدخشان ۳۰ ساله، مهاجم اصلی بر زیارتگاه شاهچراغ،‌ در درگیری با نیروهای امنیتی ایران نخست زخمی و سپس در اثر جراحات وارده جان داد.

خبرگزاری میزان همچنین گزارش داده است که "طبق حکم صادره محمد رحمانی که از اعضای مخفی گروه داعش در تهران بود به ۲۵ سال حبس، مصطفی جان امانی متهم دیگر پرونده به دلیل عضویت و حمایت از گروه تروریستی داعش به ۱۵ سال و یک روز و حمید الله کابلی عضو دیگر دستگیر شده گروه داعش نیز به پنج سال حبس محکوم شدند."

XS
SM
MD
LG