لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش رهبران جهان به زلزلهٔ مراکش که جان بیش از ۲۰۰۰ نفر را گرفته است


رهبران کشور‌های مختلف جهان در حالی با مراکش اظهار همدردی و حمایت کردند که رقم کشته شدگان زلزله‌ٔ مهلک در این کشور به ۲۰۱۲ نفر رسید.

ادارهٔ سروی جیولوژی ایالات متحده گفته است که این زلزله ساعت ۱۱:۱۱ شب به وقت محل در ۷۱ کیلومتری جنوب‌غرب مراکش و در عمق ۱۸.۵ کیلومتری رخ داد.

رسانه های محلی گزارش داده اند که شفاخانه‌های مراکش شاهد "هجوم گسترده" مجروحان بوده اند. وزارت داخلهٔ مراکش ناوقت جمعه به وقت محل گفت که در این زلزله ۲۰۵۹ نفر دیگر زخمی شده اند که وضعیت اکثریت آنان وخیم است.

مقامات گفته اند که تلاش‌ها برای بیرون کشیدن افراد از زیر آوار جریان دارد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده که در حال حاضر جهت اشتراک در اجلاس سران جی-۲۰ یا بیست اقتصاد عمدهٔ جهان در دهلی جدید، پایتخت هند،‌ به سر می‌برد، ضمن ابراز تسلیت به قربانیان این حادثه گفته است که امریکا "آماده است هرگونه کمک لازم" را برای قربانیان این حادثه فراهم کند.

بایدن با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به وقوع این زلزله گفت:‌‌‌ "من عمیقاً به خاطر از دست دادن زندگی مردم ناشی از زلزله در مراکش متاثرم.''

شی جینپینگ، رییس جمهور چین، روز شنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) ''پیام تسلیت'' خود را به محمد ششم، پادشاه مراکش، و قربانیان این حادثهٔ مرگبار طبیعی فرستاد.

خوزه مانویل البارس، وزیر خارجهٔ اسپانیا،‌ ضمن ابراز تسلیت به قربانیان این زلزله گفته است که کشورش تیم‌های نجات خود را برای کمک‌رسانی به مراکش پیشنهاد کرده است.

البارس که در اجلاس جی-۲۰ در هند به سر می‌برد،‌ به خبرنگاران گفت که در صورت ضرورت، اسپانیا در بازسازی خسارات ناشی از این زلزله سهم می‌گیرد، اما تاکید کرد که در حال حاضر تا حد امکان برای نجات زندگی مردم، کمک فراهم می‌کند.

موسی فقی محمد،‌ رییس کمیسیون اتحادیهٔ افریقا، ضمن ابراز تسلیت به پادشاه و مردم مراکش، گفته است که از وقوع این تراژیدی مرگبار در مراکش عمیقاََ متاثر شده است.

جیمز کلورلی، وزیر خارجهٔ بریتانیا، ضمن ابراز همدردی با قربانیان این زلزله گفته است که کشورش از هر طریق ممکن که بتواند به زلزله زدگان مراکش کمک فراهم خواهد کرد. آقای کلورلی در یک پیام ایکس که در گذشته تویتر نامیده می‌شد، گفت: "ما آماده ایم که دوستان مراکشی خود را از طریق که بتوانیم، کمک کنیم."

ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، نیز در یک پیام ایکس گفت: "افکار من با همه کسانی است که شب گذشته زیر تاثیر زلزله وحشتناک مراکش قرار گرفتند.''

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز شنبه،‌ نیز با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است.

پیترو پارولین،‌ وزیر خارجهٔ واتیکان، با خوانش یک پیام در تلگرام گفت که پاپ فرانسیس ضمن ابراز همبستگی با قربانیان این زلزله، از وقوع این تراژیدی متاثر شده است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در واکنش به این زلزلهٔ مرگبار در یک پیام ایکس نوشت: ''این یک خبر وحشتناک از مراکش است. افکار ما با قربانیان زلزله ویرانگر است.'' آقای شولتز همچنین گفت که ادارهٔ فدرال آلمان برای کمک‌های تخنیکی آماده است تا در صورت تقاضای مراکش،‌ کمک‌های کشورش به زلزله زدگان فراهم کند.

گروه

XS
SM
MD
LG