لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار اسراییل به حماس: جنگ 'دراز و دشوار' در پیش است


در پی حملات حماس، حکومت اسراییل سربازان احتیاط را فرا خوانده است
در پی حملات حماس، حکومت اسراییل سربازان احتیاط را فرا خوانده است

پس از حملات گروه حماس بر اسراییل که در سال‌های اخیر بی‌پیشینه بوده است، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل از "جنگ دراز و دشوار" هشدار داد.

گروه حماس روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) حملهٔ غافلگیرانه‌ای را علیه اسراییل آغاز کرد . این گروه هزاران راکت به سوی اسراییل پرتاب کرده و جنگجویان این گروه از طریق خشکه و آب وارد خاک اسراییل شدند.

وزارت صحت اسراییل گفته است که در اثر حملات گروه حماس، کم از کم ۶۰۰ اسراییلی کشته و بیش از ۲۰۰۰ اسراییلی دیگر زخمی شده اند. مقامات گفته اند که وضعیت صحی ۲۰۰ نفر وخیم است.

جنگجویان حماس طی این حمله هم سربازان و هم غیرنظامیان اسراییلی را گروگان گرفته‌ و تعدادی را به غزه منتقل کرده‌ اند.

مقامات غزه گفته اند که در حملات هوایی اسراییل کم از کم ۳۱۳ نفر کشته شده و بیش از ۱۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

دانیل هگاری، سخنگوی اردوی اسراییل روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) گفت: "وارد هر محله خواهیم شد، تا زمانیکه همه تروریستان را در اسراییل از بین ببریم...ماموریت ما در ۲۴ ساعت آینده این است که تمام باشندگان از اطرف نواز غزه تخلیه شوند."

یک روز پس از حملات حماس، گروه تندرو حزب‌الله لبنان "در همبستگی" با حماس، میزایل‌های رهبری شده و راکت‌ها را بر اسراییل پرتاب کردند که تلفات و خساراتی در پی نداشت.

گروگان‌گیری

شماری از اسراییلی‌ها در ساحاتی که تندروان حماس در آنجا رخنه کرده بودند، ادعا دارند که جنگجویان حماس خانه به خانه رفته و غیرنظامیان را به گلوله بسته یا با خود می‌بردند.

مقامات گفته اند که تندروان حماس بیش از ۱۰۰ اسراییلی را گروگان گرفته اند و این وضعیت، عملیات انتقامجویانهٔ اسراییل را دشوار و پیچیده خواهد کرد.

وبسایت خبری ینیت اسراییل گزارش داده است که "ده‌ها اسراییلی به شمول زنان، کودکان و سالمندان، گروگان گرفته شده و به غزه منتقل شده اند."

درگیری مسلحانه روز یکشنبه میان نیروهای اسراییلی و جنگجویان حماس در چندین ساحه جریان داشت. پولیس اسراییل گفته است که در یک درگیری در یک مرکز پولیس در شهر سدیروت، نیروهای ویژهٔ اسراییلی "ده تروریست مسلح" را از پا درآوردند.

ریچارد هیچت، یکی دیگر از سخنگویان اردوی اسراییل گفت: "شمار زیاد مردم کشته شدند. ما سربازان، فرماندهان و شمار زیاد غیرنظامیان را از دست دادیم...ما در حال تکمیل کردن تلاش‌ها برای بازپس گیری کنترول قلمرو اسراییل از چنگ حماس استیم."

هیچت گفت که نظامیان اسراییلی ۴۲۶ موضع حماس به شمول تونل‌ها، ساختمان‌ها و دیگر زیربناهای این گروه را هدف حملات قرار داده اند.

واکنش‌های جهانی

درگیری اخیر میان حماس و اسراییل، مایهٔ نگرانی جدی جهانی شده و کشورهای غربی حملات حماس را نکوهش کرده اند. اما کشورهایی مثل ایران و سوریه و گروه‌هایی مثل حزب‌الله لبنان و طالبان حملات حماس را تقدیر و تمجید کرده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده از حمایت محکم و خلل ناپذیر امریکا به اسراییل خبر داد و وعده سپرد که ابزار‌ مناسب را در اختیار حکومت اسراییل قرار خواهد داد تا از خود و مردم خود در برابر "حملات تروریستی" دفاع کند.

همزمان با این، تظاهرات ضد اسراییل در شماری از کشورهای اسلامی و در آلمان و فرانسه برگزار شده است.

در شهر اسکندریهٔ مصر، یک افسر پولیس روز یکشنبه به سمت گردشگران اسراییلی گلوله‌باری کرد که منجر به کشته شدن دو گردشگر اسراییلی و رهنمای مصری آنان شد.

بنیامین نتنیاهو در یک پیام ایکس نگاشته است: "جنگ دراز و دشواری را آغاز می‌کنیم که حملهٔ قاتلانهٔ حماس آن را بر ما تحمیل کرد...مرحلهٔ نخست در زمان حاضر، محو کامل نیروهای دشمن است که به قلمرو ما رخنه کرده اند."

فراخوان قوا

در همین حال، گروه حماس از "جنگجویان مقاومت در کرانهٔ غربی" و نیز "کشورهای عربی و اسلامی" خواسته است که به این گروه بپیوندند. حکومت اسراییل نیز سربازان احتیاط را به صفوف قوای مسلح فرا خوانده است.

در اثر حملات هوایی اسراییل که گفته می‌شود تاسیسات و دفاتر حماس را هدف قرار داده است، چندین ساختمان در غزه با خاک یکسان شده است. در یک حملهٔ دیگر اسراییل یک مسجد در ساحهٔ خان یونس در جنوب غزه، به کلی تخریب شده است.

گروه حماس در سال ۲۰۰۷ کنترول غزه را در دست گرفت و از آن زمان تا کنون این گروه چندین بار با اسراییل درگیر شده است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد همه طرف‌ها را ترغیب کرده است تا برای جلوگیری از جنگ گسترده‌تر، همه تلاش‌های دپلوماتیک را به کار ببندند. او تاکید کرده است که تنها از طریق گفتگو‌ها می‌توان به صلح و راه حل دست یافت.

گروه

XS
SM
MD
LG