لینک های دسترسی

Breaking News

آستن از تشکیل 'ماموریت چند ملتی' برای محافظت از تجارت در بحیرهٔ سرخ خبر داد


لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده
لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) از ایجاد یک ماموریت چند ملتی برای محافظت از تجارت در بحیرهٔ سرخ خبر داد.

این تصمیم به دنبال یک سلسله حملات میزایلی و طیاره‌های بدون سرنشین حوثی‌های یمن بر کشتی‌ها در بحیرهٔ سرخ، اتخاذ شده است.

آستن در جریان سفر به شرق میانه گفت که کشور‌هایی مانند بریتانیا، بحرین، کانادا،‌ فرانسه، ایتالیا،‌ هالند، ناروی،‌ کشور افریقایی سیشل و اسپانیا در این ماموریت اشتراک می‌کنند.

وزیر دفاع امریکا گفت که این کشور‌ها گزمه‌های مشترک را در جنوب بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن انجام خواهند داد.

آستن روز دوشنبه هنگام کنفرانس خبری با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسریيل،‌ نیزگفت که ''حمایت ایران از حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌های تجارتی باید متوقف شود.''

او با اشاره به حملات حوثی‌های یمن گفت:‌ ''این یک آزمون بین المللی است که مستلزم اقدام مشترک می‌باشد. بنا بر این،‌ امروز عملیات محافظت رفاه، یک ابتکار جدید امنیتی چند ملتی، را اعلام می‌کنم."

حملات حوثی ها به کشتی ها در بحیرهٔ سرخ، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی و نفت را هراسان کرده و تجارت جهانی از جمله تجارت نفت را از مسیر حیاتی آن منحرف کرده است. این حملات موجب می‌شود تا انتقال کالا‌های تجارتی از جمله نفت به تاخیر بی‌افتد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز شنبه ۱۶ دسمبر اعلام کرد که یک کشتی جنگی امریکایی ۱۴ طیاره‌ بدون سرنشین حوثی‌های یمن را در بحیرهٔ سرخ سرنگون کرد.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در غزه، حوثی‌های یمن کشتی‌های مرتبط به اسراییل را هدف قرار داده است، اما این گروه حملات خود را در روز‌های اخیر شدت داده و کشتی‌ها را بدون اینکه رابطهٔ آشکار با اسراییل داشته باشند، هدف قرار داده اند.

حوثی‌ها که کنترول بخش اعظم یمن از جمله صنعا، پایتخت آن کشور، را در دست دارند، تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل علیه حماس، به حملات خود علیه کشتی‌هایی که عازم بنادر اسراییل می‌شوند، ادامه خواهند داد.

تنگه باب‌المندب در بحیرهٔ سرخ یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان به شمار می‌رود و محل گذر کشتی‌های حامل نفت و مواد سوخت از خلیج فارس به غرب و همچنین کشتی‌های حامل کالاهای غربی و نیز نفت روسیه به شرق آسیا است.

افزایش حملات حوثی‌ها در بحیرهٔ سرخ می‌تواند سبب اختلال انتقال نفت و کالاهای تجارتی شود.

گروه

XS
SM
MD
LG