لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: امدادرسانان در غزه در حملۀ 'غیر عمدی' نظامیان اسراییلی کشته شدند


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شنبه دوم اپریل (۱۴ حمل)‌ اعتراف کرد که اردوی اسراییل به صورت غیر عمدی هفت کارمند امدادرسان را در نوار غزه کشته که برای یک موسسه خیریه امریکایی کار می‌کردند.

موسسه ''آشپزخانه مرکزی جهان'' (World Central Kitchen) پیش از این گفته بود که در حمله هوایی اسراییل چندین کارمند آن کشته شده اند که شامل شهروندان آسترالیا، بریتانیا، فلسطین، پولند و امریکایی-کانادایی می‌شوند.

بریتانیا سفیر اسراییل مستقر در لندن را احضار کرد و حمله اسراییل را که سبب کشته شدن سه شهروند بریتانیایی شد، به شدت محکوم کرد و در مورد خواهان ''پاسخگویی کامل'' شد.

نتنیاهو بدون عذرخواهی به خاطر کشته شدن شهروندان خارجی در نوار غزه، این رویداد را "غم انگیز'' توصیف کرد و گفت که این حمله به طور کامل بررسی خواهد شد.

اما آیزک هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، به خوزه اندرس، بنیانگذار این موسسه خیریه،‌ نه تنها ابراز "تاسف عمیق'' کرد، بلکه ''صمیمانه عذرخواهی" نیز کرد.

در همین حال، هرزی هالوی، لوی درستیز اسراییل، صبح چهارشنبه سوم اپریل گفت که این حمله یک ''اشتباه بزرگ'' بود. او گفت که ''ما از آسیب غیر عمدی به اعضای آشپزخانه مرکزی جهان، متاسف استیم."

هالوی گفت که این رویداد نباید رخ می‌داد، اما توضیح داد که این حمله هوایی شب هنگام به دلیل ''شناسایی نادرست'' در'' شرایط بسیار پیچیده'' به وقوع پیوست.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز روز سه‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از کشته شدن هفت کارمند امداد رسان در نوار غزه ''خشمگین، ناراحت و دل شکسته'' است. بایدن همچنین خواهان محافظت کارمندان امداد رسان شده است.

بایدن ضمن اعلام آمادگی اسراییل برای تحقیق همه جانبه در مورد این حمله گفت: "'این تحقیقات باید سریع باشد، باید حسابدهی را به همراه داشته باشد و یافته‌های آن باید علنی شود."

در عین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که واشنگتن "تحقیقات سریع، کامل و بی‌طرفانه" را در این مورد ترغیب می‌کند تا ''درک شود که دقیقاً چه رخ داد."

پس از کشته شدن کارمندان خیریه خارجی، حملات اسراییل روز سه‌شنبه در سراسر غزه ادامه یافت. به گفتۀ وزارت صحت غزه که در کنترول گروه حماس است، در این حملات ۷۱ نفر کشته شده اند.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG