لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران جی۷ به فراهم آوری میلیاردها دالر از عواید دارایی منجمد شدۀ روسیه به اوکراین توافق کردند


رهبران گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان توافق کردند تا از طریق استفاده از دارایی‌های منجمد شدۀ روسیه، تا اخیر سال جاری ۵۰ میلیارد دالر به اوکراین فراهم کنند.

ریاست جمهوری فرانسه روز چهارشنبه ۱۲ جون (۲۳ جوزا) گفت که این توافق پیش از آغاز نشست گروه هفت در ایتالیا صورت گرفت، نشستی که بر حمایت از اوکراین در مقابل تهاجم نظامی روسیه تمرکز خواهد داشت.

رهبران جی۷ می‌خواستند روی این موضوع توافق کنند که با استفاده از درآمد حاصل از ۳۰۰ میلیارد یورو دارایی منجمد شدۀ روسیه، با اوکراین کمک کنند، اما این پول به گونۀ قرضه به اوکراین فراهم خواهد شد که حد نهایی آن ۵۰ میلیارد دالر خواهد بود.

ریاست جمهوری فرانسه گفته است که استفاده از درآمد دارایی منجمد شدۀ روسیه، ابتکار ایالات متحده بود.

یک منبع آگاه گفت که اگر وضعیت تغییر کند یا دارایی های روسیه آزاد شود و یا هم درآمد دارایی های روسیه برای تمویل این قرضه کفایت نکند، کشورهای گروه هفت بار این قرضه را به دوش خواهند گرفت.

پیش از این، اتحادیه اروپا گفته بود که سود سرمایه‌های منجمد شدۀ بانک مرکزی روسیه برای فراهم آوری اسلحه به اوکراین مصرف خواهد شد.

اتحادیه اروپا گفته بود که انتظار می‌رود سالانه از این مدرک حدود ۳.۳ میلیارد دالر به دست آید که تمام این پول در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت تا در برابر تهاجم تمام عیار روسیه از خود دفاع کند.

حکومت بلجیم که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به دوش دارد، در یک پیام در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که عاید سرمایه‌های منجمد شدۀ روسیه برای حمایت از "دفاع خودی و بازسازی" اوکراین مصرف خواهد شد.

ایالات متحده و بریتانیا از ماه‌ها به اینسو بر متحدان اروپایی اوکراین فشار وارد کرده بودند تا برای حمایت از کیف سهم بیشتری بگیرند و تصمیم کنونی اتحادیه اروپا نیز پس از ماه‌ها چانه‌زنی و جنجال حقوقی اتخاذ شده است.

تا اکنون روسیه در این خصوص واکنش نشان نداده، اما پیش از این غرب را تهدید کرده گفته بود که مصادرهٔ دارایی‌های منجمد شدهٔ روسیه، با پاسخ جدی و آزمون‌های حقوقی "پایان ناپذیر" و تدابیر تلافی‌جویانه روبرو خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG