لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش آزادی ادیان وزارت خارجهٔ امریکا؛ طالبان حقوق اقلیت های مذهبی را نقض کرده اند


محافظین طالب در اطراف زیارت سخی در کابل
محافظین طالب در اطراف زیارت سخی در کابل

گزارش سالانه آزادی بین المللی ادیان وزارت خارجه ایالات متحده در قبال افغانستان حاکی است که حکومت طالبان، جامعه را بر اساس تفسیر خود از شریعت اداره می‌کند و اقلیت های مذهبی و دینی از حمایت کامل این حکومت برخوردار نیستند.

در این گزارش، با استناد به گزارش های منابع معتبر مانند سازمان های مدافع حقوق بشر و قربانیان خشونت های هدفمند بر اقلیت های مذهبی در طول سال ۲۰۲۳، از افزایش نگرانی ها روی تخطی از حقوق این اقلیت ها خبر داده است.

به نقل از کمشنرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این گزارش آمده است که از زمان به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان در سال ۲۰۲۱ در افغانستان، "اقلیت‌ها، به ویژه اقلیت های مذهبی، هرگز از حمایت کامل برخوردار نبوده‌ اند".

وزارت خارجه ایالات متحده به نقل از منابع متعدد در این گزارش نگاشته است که طالبان "جمعیت شیعه مذهبان را به حاشیه رانده اند تا آن‌ها را مجبور به ترک کشور کنند". رهبران هزاره در این گزارش به قتل های هدفمند هزاره ها، توسط طالبان که شامل سر بریدن یک مرد هزاره با پسرش در جاده‌ای در اروزگان می‌شود، اشاره کردند و به گفته این منابع "کشتار، شکنجه، و جابجایی اجباری" هزاره ها توسط طالبان و تصرف زمین ها و خانه های آن‌ها در چندین ولایت، همچنان ادامه دارد.

طبق یافته های این گزارش، طالبان تدریس فقه شیعه را در تمام مکاتب، به شمول مکاتب خصوصی، ممنوع کردند. رهبران جامعه شیعه مذهب گفته اند که هیچ روحانی شیعه مذهب در شورای علمای ولایتی طالبان، شامل نیستند. طالبان، صد ها ملا امام شیعه را تعویض کردند و مدارس دینی دارای نصاب "جهادی" را در ۱۰ ولایت با برنامه درسی مجزا از سایر مدارس گشودند.

در این گزارش به نقل از ریچارد بینت، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، نگاشته شده است که حملات شاخه خراسان گروه داعش علیه جامعه شیعه هزاره در افغانستان، حملاتی "سیستماتیک" بوده و این حملات محکوم شده اند.

در گزارش آمده است که اعضای گروه های اقلیت مذهبی گفته اند که به دلیل ترس از خشونت، آزار و اذیت و تبعیض اجتماعی، از بیان علنی اعتقادات خود خودداری می‌کنند. در این گزارش آمده است که مسیحیان، مسلمانان احمدی، بهایی‌ها، هندوها و سیک‌ها از حضور در اجتماع تا حد ممکن خودداری کرده و در خفا به سر می‌برند و خواهان ترک افغانستان اند.

این گزارش حاکیست که اقلیت های مذهبی غیر مسلمان، مانند سیک‌ها، هندوها، مسیحیان و بهاییان از آزار و اذیت مسلمانان خبر دادند و گفته اند که از افشای هویت دینی خود، هراس دارند.

در ماه جولای سال گذشته، اداره کلیسا ها که یک بنیاد دینی است، اعلام کرد که "طالبان برای محو کامل مسیحیت یا هر اقلیت دینی دیگر در افغانستان، تلاش می‌کنند".

وزارت خارجه ایالات متحده در این گزارش می افزاید که در طول سال ۲۰۲۳، حکومت ایالات متحده به تخلیه صد ها عضو آسیب پذیر گروه های اقلیت مذهبی و دینی از طریق مهاجرت، اسکان مجدد پناهجویان و گزینه آزادی مشروط کمک کرده است. حکومت ایالات متحده همچنان متعهد به ارایه کمک های بشردوستانه و رفع سایر نیازهای اساسی مردم افغانستان است و در تعاملات خود با طالبان، روی "احترام به حقوق بشر از جمله آزادی ادیان" تاکید می‌کند.

این در حالی است که کمیسیون ایالات متحده امریکا در امور آزادی ادیان در جهان در گزارش جدید سال ۲۰۲۴ این کمیسیون روی افغانستان، که روز چهارشنبه به نشر رسید، گفته که حکومت طالبان آزادی اقلیت های مذهبی را نقض می‌کنند.

طبق گزارش این کمیسیون، افغانستان در بخش آزادی‌های ادیان، در ردیف کشورهای تحت نگرانی خاص قرار گرفته است و این کمیسیون می‌گوید که به وزارت خارجه ایالات متحده توصیه کرده است که پنج کشور را، به شمول افغانستان، آذربایجان، هند، نایجریا و ویتنام" در فهرست کشور های تحت نگرانی خاص" قرار دهد.

پالسی ایالات متحده برای ترغیب آزادی ادیان در افغانستان

در ختم این گزارش سالانه وزارت خارجه ایالات، پالسی و اقدامات ایالات متحده در قبال حکومت طالبان برای رسیدگی به خفقان دینی حایل در آن‌کشور تشریح داده شده است.

ایالات متحده متعاقب مسدود شدن سفارت اش در کابل در ماه اگست سال ۲۰۲۱، ماموریت دیپلوماتیک خود را در بخش افغانستان، از قطر آغاز کرد که در آن "تعامل ایالات متحده با طالبان با تمرکز توجه روی محدودیت های وضع شده بر زنان و دختران، به شمول حقوق اقلیت های دینی، آزادی مذاهب و پابندی به معیار های حقوق بشر" صورت می‌گیرد.

این تعامل توسط تامس ویست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، به پیش برده شده و آن‌ها علاوه بر طالبان، با نماینده گان جامعه مدنی و فعالین حقوق زن افغانستان نیز ملاقات می‌کنند.

همچنان، ایالات متحده از نزدیک با شرکای بین المللی خود همکاری می‌کند تا به طالبان یادآوری کند که آن‌ها باید به مسوولیت احترام به حقوق همه شهروندان افغانستان، بدون توجه به اعتقادات مذهبی و دینی شان، پابند باشند.

ایالات متحده برخی تحریم ها را نیز بر طالبان و اعضای شبکه حقانی انفاذ کرده است و این تحریم ها طوری طرح شده است که به ارسال امداد بشری و فعالیت تاسیسات مالی و تجارتی افغانستان، آسیبی نمی‌رساند.

گروه

XS
SM
MD
LG