لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی پاکستان رییس پیشین استخبارات این کشور را بازداشت کرده است


فیض حمید، رییس پیشین استخبارات پاکستان
فیض حمید، رییس پیشین استخبارات پاکستان

اردوی پاکستان روز دوشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) گفت که دگر جنرال متقاعد فیض حمید، رییس پیشین استخبارات این کشور را، بازداشت کرده است.

فیض حمید که در دسمبر سال ۲۰۲۲ از سمت‌اش کنار رفت، بر اساس اسناد محکمه به سوی استفاده از قدرت و یورش بر کار و بار خصوصی یک شرکت خانه‌ سازی متهم شده بود.

محکمه در آن زمان به شرکت خانه‌ سازی دستور داده بود تا شکایت‌اش را به وزارت دفاع پاکستان ببرد.

اردوی پاکستان گفته است که بر اساس دستور محکمهٔ عالی پاکستان، تحقیقات را در مورد این قضیه آغاز کرد و در نهایت، اقدامات مناسب توبیخی علیه حمید فیض آغاز شد.

در بیانیهٔ اردوی پاکستان آمده است که روند محکمهٔ نظامی حمید آغاز شده و او اکنون در بازداشت اردو به سر می‌برد.

تحلیلگران می‌گویند که اردوی پاکستان پرقدرترین نهاد در این کشور بوده و در عقب ظهور و زوال چندین حکومت غیرنظامی قرار داشته است.

به نظر کارشناسان، حمید فیض از حامیان عمدهٔ عمران خان بود و پس از آنکه صدر اعظم پیشین پاکستان سلب صلاحیت شد، از سمت‌اش استعفا داد.

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان که در اوایل اردوی این کشور را به کنار زدنش از قدرت مقصر می‌خواند، به تازگی گفته است که نداشتن روابط "عالی" با اردو "احمقانه" بوده و آمادهٔ هرگونه گفتگو با اردوی این کشور است.

خان در اوایل ماه جاری گفت که او بر برخی از جنرالان اردو انتقاد کرده است نه بر تمام اردو.

خان در پاسخ به پرسش‌های خبرگزاری رویترز که از سوی تیم رسانه‌ای و حقوقی وی نشر شده، نگاشته است: "با در نظر داشت موقعیت جغرافیایی پاکستان و نقش قابل توجه اردو در سکتور خصوصی، احمقانه خواهد بود که چنین روابطی تقویت نشود. ما به سربازان و نیروهای مسلح خود افتخار می‌کنیم."

او افزود که نباید اردو منحیث یک نهاد به خاطر محاسبات اشتباهی رهبران آن مقصر پنداشته شود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG