لینک های دسترسی

Breaking News

میلیاردر امریکایی و انجنیر سپیس‌ایکس راهپیمایی تاریخی را در فضا انجام دادند


از چپ به راست: جرد آیزاکمن، میلیاردر ۴۱ سالۀ امریکایی و سارا گیلیس، انجنیر شرکت سپیس ایکس
از چپ به راست: جرد آیزاکمن، میلیاردر ۴۱ سالۀ امریکایی و سارا گیلیس، انجنیر شرکت سپیس ایکس

نخستین راهپیمایی خصوصی فضایی روز پنجشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) در تاریخ ثبت شد و دو نفر از کپسول "کرو‌ دراگون" شرکت فضایی "اسپیس‌ایکس" در مدار زمین این راهپیمایی را انجام دادند.

جرد آیزاکمن، میلیاردر ۴۱ سالۀ امریکایی، نخستین کسی بود که از سفینه خارج شد و بعد از او سارا گیلیس، انجنیر ۳۰ سالۀ شرکت سپیس ایکس، به او پیوست. این دو، نخستین فضانوردان از بخش غیرحکومتی بودند که این راهپیمایی فضایی را انجام دادند و جریان آن به صورت زنده در وب‌سایت شرکت اسپیس ایکس پخش شد.

آیزاکمن پس از بیرون آمدن از کپسول گفت: "از اینجا، زمین مثل یک دنیای بی‌نقص به نظر می‌رسد."

‌پیش از آغاز راهپیمایی فضایی، فشار کپسول کاملاً پایین آورده شد و همه خدمه برای تامین آکسیجن به لباس‌های فضایی تولید شده توسط شرکت اسپیس‌ایکس متکی بودند.

این راهپیمایی فضایی قرار بود فقط حدود ۳۰ دقیقه باشد، اما مراحل آماده‌سازی برای آن و پایان ایمن آن یک ساعت و ۴۶ دقیقه طول کشید.

این یک آزمایش حساس برای طرح جدید لباس فضایی و روند کاری برای کپسول محسوب می‌شد و در واقع، آغاز فصل نوین را برای فعالیت شرکت‌های خصوصی در مدار زمین رقم زد.

همراهان جرد ایزاکمن و سارا گیلیس در سفر به فضا، اسکات پوتیت، افسر بازنشستۀ قوای هوایی امریکا و آنا منون، انجنیر دیگر شرکت سپیس‌ایکس بودند که در سفینه باقی ماندند و بیرون نشدند.

این جدیدترین و پرخطرترین ماموریت شرکت اسپیس‌ایکس است که ایلن مسک، مالک این شرکت، این ماموریت را برای تحول در پروازهای فضایی تجارتی روی دست گرفته است.

ایزاکمن از فاش کردن مبلغی که برای این سفر فضایی پرداخته، خودداری کرده است، اما این متموریت‌ها احتمالاً صدها میلیون دالر هزینه دارند و این تخمین بر اساس قیمت "کرو‌ دراگون" برای سایر پروازها زده شده که ۵۵ میلیون دالر در ازای هر چوکی در سفینه می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG