لینک های دسترسی

Breaking News

ایران با پرتاب میزایل‌های بالستیکی بر اسراییل حمله کرد


رهگیری و انهدام راکت‌ها در هوا توسط سیستم دفاع راکتی موسوم به "گنبد آهنین" در آسمان شهر اشکیون اسراییل، تاریخ اول اکتوبر ۲۰۲۴
رهگیری و انهدام راکت‌ها در هوا توسط سیستم دفاع راکتی موسوم به "گنبد آهنین" در آسمان شهر اشکیون اسراییل، تاریخ اول اکتوبر ۲۰۲۴

اردوی اسراییل روز سه شنبه اول اکتوبر (دهم میزان) گفت که ایران میزایل‌های بالستیکی را به سمت اسراییل پرتاب کرده است.

برخی گزارش‌ها حاکی است که صدای زنگ خطر در جنوب اسراییل به صدا در آمده و غیرنظامیان اسراییلی در پناهگاه‌ها، پناه برده اند.

قصر سفید گفته است که در پی این حمله، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به نظامیان امریکایی دستور داد که برای دفاع از اسراییل کمک کرده و میزایل‌های ایرانی را که به سمت اسراییل پرتاب شده است، سرنگون کنند.

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های نظامی اسراییل گزارش داده است که نزدیک به ۲۰۰ میزایل از ایران به سمت اسراییل پرتاب شده است. اما رسانه‌های اسراییلی از پرتاب ۴۰۰ راکت و میزایل از سمت ایران بر اسراییل گزارش داده اند.

رادیوی اردوی اسراییل اعلام کرد که تمام پروازها از مبدا یا به مقصد فرودگاه بین‌المللی بن‌گورین در اسراییل متوقف شده‌اند.

پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، تنش‌ها در منطقه اوج گرفته است. مقام‌های ایرانی هشدار داده بودند که کشته شدن نیلفروشان و نصرالله "بی‌پاسخ" نخواهد ماند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده است که حملات میزایلی روز سه شنبه را به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، حسن نصرالله، و عباس نیلفروشان انجام داده است.

این نهاد نظامی جمهوری اسلامی تهدید کرد که در صورت انتقامجویی اسراییل، بار دیگر این کشور را هدف قرار خواهد داد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، گسترش "منازعه در شرق میانه" را محکوم کرده و با نشر اعلامیه‌ای آن را "تنش در پی تنش" خوانده است. گوتیرش گفت: "این وضعیت باید متوقف شود. به گونۀ مطلق به آتش‌بس نیاز داریم."

ساعاتی پیش از این یک مقام امریکایی از آمادگی ایران برای چنین حمله خبر داده و ضمن تاکید بر حمایت امریکا از اسراییل از پیامدهای حملۀ ایران بر اسراییل هشدار داد.

پیش از این، سفارت ایالات متحده در اسراییل در یادداشتی که در انترنت نشر شده است به همه کارمندان دولت امریکا مقیم اسراییل و اعضای خانواده‌های آنان سفارش کرده بود که تا اطلاع بعدی در محلات امن پناه ببرند.

حملۀ زمینی اسراییل بر لبنان

در همین حال، نظامیان اسراییلی روز سه شنبه از آغاز عملیات نظامی در لبنان و نبرد شدید در ساحات جنوبی آن کشور خبر دادند. اسراییل گفته است که این عملیات "محدود، متمرکز بر یک محل و هدفمند" خواهد بود.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، گفت که این عملیات به خاطری روی دست گرفته شده است که حزب‌الله قصد حمله بر اسراییل را داشت. هاگاری در یک بیانیۀ ویدیویی گفت: "اگر دولت لبنان و جهان نتوانند حزب‌الله را از مرزهای مان دور برانند، ما گزینه‌ای نداریم جز اینکه خود این کار را انجام دهیم."

نیروهای موقت حافظ صلح ملل متحد در لبنان روز سه شنبه گفتند که اسراییل در مورد انجام عملیات نظامی در داخل لبنان به آنان اطلاع داده بود. صلحبانان ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای گفته اند: "هرگونه عبور از مرز لبنان نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور است. به همه بازیگران می‌گوییم که از چنین اقدامات تنش‌زا بپرهیزند که تنها منجر به خشونت بیشتر و خونریزی بیشتر می‌شود."

جنین هنیس پلاسخارت، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در امور لبنان گفته است که خشونت در منطقه "به سطح خطرناک" افزایش یافته است. او با نشر بیانیه‌ای گفته است: "حلقۀ خشونت برای هیچ کسی پایان خوبی نخواهد داشت. فرصتی برای موفقیت دپلوماسی موجود است. پرسش این است که آیا از این فرصت استفاده خواهد شد یا اینکه به هدر داده خواهد شد."

حملات اسراییل در لبنان در بیش از یک هفتۀ گذشته افزون بر کشته شدن صدها نفر، منجر به بیجا شدن صدها هزار لبنانی در داخل آن کشور شده است.

نجیب میقاتی، صدر اعظم لبنان، گفته است که کشورش "یکی از خطرناک‌ترین مراحل تاریخ" خود را پشت سر می‌گذارد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس، فرانس‌پرس و رویترز کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG