لینک های دسترسی

Breaking News

مردی در کاپیسا برای کودکان قریه‌اش مکتب ابتدایی ساخت


بر بنیاد این گزارش ها، در حال حاضر بسیاری از دختران در افغانستان (۶۰ درصد) خارج از مکتب اند و حق آموزش آنان تا کنون تامین نشده است که شامل آوارگان داخلی، عودت‌کنندگان و اقلیت‌های قومی و زبانی است.(عکس ارشیف).
بر بنیاد این گزارش ها، در حال حاضر بسیاری از دختران در افغانستان (۶۰ درصد) خارج از مکتب اند و حق آموزش آنان تا کنون تامین نشده است که شامل آوارگان داخلی، عودت‌کنندگان و اقلیت‌های قومی و زبانی است.(عکس ارشیف).

وزارت معارف حکومت طالبان گفته است که مردی در ولایت کاپیسا، برای ادامۀ آموزش کودکان قریه‌اش، از امکانات شخصی‌ خود یک مکتب ابتدایی ساخته است.

این مرد محمد هارون نظری نام دارد و باشندۀ ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا است. به گفته این وزارت، مکتب یادشده با هزینه یک میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی در درۀ پچغان نجراب ساخته شده است.

وزارت معارف حکومت طالبان همچنان گفته است که ساختمان این مکتب با داشتن پنج صنف درسی، یک اتاق اداری و دیگر ضروریات اولیۀ آن اعمار شده است.

به گفتۀ باشندگان محل پیش از این، دانش‌آموزان در فضای باز و در زیر خیمه‌ها در این قریه به دروس شان ادامه می‌دادند.

درۀ پچغان ولسوالی نجراب، یکی از مناطق دوردست ولایت کاپیسا است که مانند دیگر بخش‌های افغانستان، کمتر در بخش بازسازی به ویژه ایجاد مراکز صحی و مکاتب در سال‌های پسین به آن توجه شده است.

پیش از این سخی داد، ملازم مکتب ابتداییه قره بلاق ولسوالی کشم ولایت بدخشان از پول شخصی خود به ارزش ۱۵۰ هزار افغانی برای شاگردان یک مکتب، صنوف درسی اعمار کرده بود.

همچنان وکیل شاه خان،‌ باشنده ولسوالی تنی ولایت خوست دو جریب زمین شخصی اش را که پنج میلیون افغانی ارزش داشت برای اعمار مکتب به دختران ولسوالی اش اهدا کرد.

شهروندان افغانستان در حالی علاقمندی شان را برای ساخت مکاتب به هدف ادامۀ آموزش و یادگیری کودکان شان نشان دادند که دروازه‌های مکاتب از سه سال به این‌سو به روی دختران مسدود است.

طالبان پس از حاکمیت دوبارۀ شان بر افغانستان، مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران مسدود کرده و بیش از ۱۰۰۰ روز از بسته‌ماندن مکاتب دختران و بیش از ۵۰۰ روز از بستن دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان سپری می‌شود.

در حال حاضر افغانستان یگانه کشوری در جهان است که در آن دختران از رفتن به مکاتب متوسطه، لیسه و دانشگاه محروم شده اند. با وجود تاکید جدی جامعهٔ بین‌المللی برای از سرگیری آموزش دختران در افغانستان، این سومین سال متواتر است که طالبان به این محدودیت ادامه داده اند.

این در حالی است که روز گذشته سفارت امریکا برای افغانستان از ادامۀ محروم ماندن دختران از آموزش و تحصیل در این کشور انتقاد کرده و گفت که از درخواست برای بازگشایی مکاتب دختران در این کشور دست نمی‌کشد.

این سفارت که در حال حاضر فعالیت‌های خود را از قطر به پیش‌ می‌برد، روز پنجشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) در پیامی در شبکۀ اجماعی ایکس نگاشته است: "با برگشت شاگردان در سراسر جهان به مکتب، به تعداد ۱.۴ میلیون چوکی در صنوف درسی افغانستان خالی باقی مانده است – چوکی‌های که برای دختران و زنان جوان اختصاص گردیده است."

طالبان این ممنوعیت را موقتی عنوان کرده و گفته اند که روی نصاب تعلیمی و محیط مناسب تحصیلی مطابق شریعت اسلامی برای دختران کار می‌کنند، اما با گذشت بیش از سه سال نتوانسته اند این خواست مردم و جامعه بین‌المللی را جامۀ عمل بپوشانند.

مقامات این گروه همچنان گفته اند که موضوع دختران و زنان، مساله داخلی است که باید توسط خود افغان‌ها حل شود.

گروه

XS
SM
MD
LG