لینک های دسترسی

Breaking News

هیات طالبان برای بررسی وضعیت زندانیان افغان به ایران سفر کرد


یک هیات طالبان به رهبری شمس‌الدین پهلوان، لوی سارنوال حکومت این گروه برای بررسی وضعیت افغان‌های زندانی در ایران امروز جمعه ۲۳ فبروری (پنجم حوت) به آن کشور سفر کرد.

انعام‌الله سمنگانی، مسوول مرکز رسانه‌های حکومت طالبان در تویترش نوشت که این هیات طالبان در مورد وضعیت زندانیان افغان در ایران و انتقال آنان به افغانستان با مقامات ایرانی صحبت خواهد کرد.

او افزوده است که محمدیوسف مستری، رییس امور زندان‌های حکومت طالبان نیز در ترکیب این هیات شامل است.
گرچه در حال حاضر آمار دقیق افغان‌های زندانی در ایران معلوم نیست، اما گفته می‌شود که هزاران شهروند افغانستان در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

این در حالی است که حکومت پیشین افغانستان و ایران تفاهمنامۀ تبادلۀ زندانیان را امضا کرده بودند که بر اساس آن صدها افغان زندانی از ایران به افغانستان منتقل شدند.

در ماه قوس ۱۳۹۹ خورشیدی، بهادر امنیان، سفیر وقت ایران در کابل با فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیۀ حکومت اشرف غنی گفته بود که کشورش آمادۀ سپردن حدود ۲۰هزار زندانی شهروند افغانستان به این کشور است.

سفیر پیشی ایران در کابل گفته بود که از میان حدود ۲۰هزار زندانی افغان، دوسیه‌های ۲۶۰۰ تن آنان تکمیل و آمادۀ سپردن به جانب افغانستان است.

گفته می‌شود که اکثر افغان‌هایی که به ایران می‌روند به دلیل نداشتن مدارک قانونی، قاچاق مواد مخدر و برخی جرایم دیگر توسط حکومت ایران زندانی شده اند.

این در حالی است که گزارش هایی از اعدام برخی از زندانیان افغان توسط حکومت ایران نیز نشر شده بود.
پیش از این، تعدادی از نهادهای حامی حقوق بشر گفته بودند که صدها زندانی افغان دیگر در زندان‌های ایران با مجازات اعدام روبرو استند.

دولت ایران نیز در دورۀ حکومت پیشین افغانستان گفته بود که ۲۵ شهروند ایرانی در زندان‌های افغانستان به سر می‌بردند که پس تحویل‌گیری ده تن، ۱۵ تن در زندان‌های افغانستان دوره حبس شان را سپری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG