لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور افغان‌ تبار و حامی فلسطین از حزب کارگر آسترالیا استعفا داد


فاطمه پیمان، عضو افغان‌ تبار پارلمان آسترالیا از حامیان مردم فلسطین است.
فاطمه پیمان، عضو افغان‌ تبار پارلمان آسترالیا از حامیان مردم فلسطین است.

فاطمه پیمان، سناتور افغان‌ تبار پارلمان آسترالیا که به خاطر حمایتش از ایجاد دولت مستقل فلسطینی، از عضویت حزب کارگر آسترالیا تعلیق شده بود، روز پنجشنبه چهارم جولای (۱۴ سرطان) استعفایش را از عضویت این حزب اعلام کرد.

پیمان گفت که از حزب کارگر "طرد" شده بود و وجدانش چاره‌ای جز کناره‌گیری برایش باقی نگذاشته بود. او افزود که به صفت نمایندهٔ مستقل در پارلمان آسترالیا حضور خواهد داشت.

فاطمه پیمان هفتهٔ گذشته با دادن رای مثبت به طرح حزب سبزها مبنی بر به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین از سوی آسترالیا، خلاف تصمیم حزب کارگر اقدام کرد.

جدال میان پیمان و حزب حاکم کارگر در حول قانون مسما به "همبستگی" می‌چرخد که همه قانون‌گذاران این حزب را ملزم می‌کند تا در یک صف واحد رای دهند.

پیمان هنگام اعلام خبر استعفایش به خبرنگاران در کانبیرا گفت: "با دل سنگین اما وجدان پاک، استعفای خود را از حزب کارگر آسترالیا اعلام می‌کنم. من به صدر اعظم اطلاع داده‌ام که به عنوان نماینده کراس‌بنچ وسترن آسترالیا در پارلمان حضور پیدا می‌کنم."

فاطمه پیمان، متولد افغانستان بوده و در کودکی با خانواده‌اش به آسترالیا پناهنده شد.

پیمان گفت: " خانواده‌ام از یک کشور جنگزده به عنوان پناهجو به اینجا به این خاطر فرار نکرد که من شاهد اعمال قساوت‌ها بر مردم بی‌گناه باشم و خاموش بنشینم. دیدن بی‌تفاوتی دولت ما به بزرگترین بی‌عدالتی عصر ما، مرا وامی‌دارد تا در مورد مسیری که حزب [بر سر اقتدار کارگر] در پیش گرفته است، سوال کنم."

او گفت که از یک سو از حمایت گسترده برخوردار است که می‌خواهند در پارلمان باقی بماند و در داخل تغییر ایجاد کند و از سوی دیگر زیر فشار حزب بود تا با رعایت اصل "همبستگی" از خط حزب پیروی کند. او گفت: "هیچ حد وسط نمی‌بینم و وجدانم چاره‌ای برایم باقی نمی‌گذارد."

این سناتور ۲۹ ساله اولین سیاستمدار حزب کارگر است که از سال ۲۰۰۵ به بعد قانون همبستگی این حزب را نا دیده گرفته است. او گفت که "سخت‌ترین" تصمیم زندگی اش را گرفته است.

آسترالیا، دولت فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد، اما همواره از راه حل سیاسی دو دولت اسراییل و فلسطین، همزیستی مسالمت‌آمیز این دو دولت و مرزهای مشخص آن حمایت کرده است.

همزمان با اعلام خبر استعفای پیمان، معترضان دایرهٔ امنیتی مقر پارلمان آسترالیا را عبور کرده و شعارهایی را به حمایت از فلسطین بر فراز بام و دیوار ساختمان پارلمان آویزان کردند. چهار معترض طرفدار فلسطین در پیوند با این رویداد باز داشت شده اند.

صدر اعظم آسترالیا این تظاهرات را محکوم کرده و گفته است: "تظاهرات صلح آمیز جای مهم در جامعهٔ مان دارد، اما این تظاهرات [حامیان فلسطین] صلح آمیز نبود.

رهبر حزب مخالف آسترالیا نیز گفته است که باید تحقیق شود که کی به معترضانی که پیام‌های "یهودستیزانه" داشتند، اجازه داده است که وارد صحن پارلمان شوند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG