لینک های دسترسی

Breaking News

نرگس حسنزی، جایزهٔ جهانی صلح ۲۰۲۳ سویدن را دریافت کرد


نرگس مومند حسن‌زی
نرگس مومند حسن‌زی

نرگس مومند حسنزی، فعال صلح و حقوق آموزش دختران، به دلیل فعالیت‌هایش در بخش آموزش دختران جایزهٔ صلح بین المللی سال ۲۰۲۳ سویدن را دریافت کرد.

جایزهٔ صلح بین المللی سویدن سالانه به آنعده از افرادی تفویض می‌شود که برای آموزش زنان و دختران و حقوق کودکان دادخواهی کرده و در مقابل نابرابری‌های جنسیتی صدا بلند کرده باشند.

نرگس حسنزی به صدای امریکا گفت که در طول یک سال گذشته برای ده‌ها دختر افغان که تحت تسلط طالبان از حق آموزش محروم شده اند، زمینهٔ آموزش آنلاین را فراهم کرده، برای دفاع از حقوق آنان صدا بلند کرده و برای آموزش آنان کمک جمع آوری کرده است.

حسنزی که پیش از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان استاد پوهنتون بود و اکنون در آلمان زندگی می‌کند گفت که در بخش صنوف آنلاین برای دختران دروس زبان انگلیسی، پشتو و کمپیوتر تدریس می‌شود.

این فعال حقوق آموزش دختران همچنان افزود که پیش از مسدود شدن پوهنتون‌های خصوصی، به شماری از محصلین پوهنتون‌های دولتی پول فراهم می‌کرد تا در پوهنتون‌های خصوصی به دروس شان ادامه دهند.

او در مورد ارزش این جایزهٔ صلح گفت: "ارزش این جایزه این است که به جهان گفتیم که افغان‌ها زنده اند، زنان و دختران افغان موجود اند و برای حقوق شان مبارزه می‌کنند."

با آنهم حسنزی گفت که در بخش حقوق دسترسی به آموزش دختران افغان به میزانی که باید کار صورت می‌گرفت، نشده است و "این جایزه کدام درد ما را دوا کرده نمی‌تواند. اما موضوع مهم این است که ما صدای آنعده از دخترانی را بلند کنیم که خاموش شده اند."

با آنهم او افزود که این جایزه او را ترغیب خواهد کرد تا بیشتر از پیش برای حقوق دختران و زنان افغان کار کند و تلاش کند تا شمار دانش‌آموزان خود در افغانستان را افزایش دهد.

حسنزی گفت که در این راستا به کمک مردم نیاز دارد.

طالبان پس از آنکه در ماه اگست سال ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها را به روی زنان و دختران مسدود کردند و زنان را از کار در بیرون از خانه، به استثنای سکتور معارف و صحت، منع و حضور آنان را در اماکن عامه مانند، کلب‌های ورزشی، حمام‌ها و پارک‌ها منع کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG