لینک های دسترسی

Breaking News

جشنوارهٔ شعر صلصال در سویدن برگزار شد


در این جشنواره شاعران ایرانی و افغان نابرابری‌ها، درد غربت و دل‌تنگی‌های وطن را در قالب شعر بیان کردند.
در این جشنواره شاعران ایرانی و افغان نابرابری‌ها، درد غربت و دل‌تنگی‌های وطن را در قالب شعر بیان کردند.

ششمین جشنواره بین المللی شعر صلصال، به روز شنبه (۱۳ جوزا) در شهر اوپسالای سویدن برگزار شد. در این جشنواره شماری از شاعران فارسی زبان از افغانستان و ایران و یک شاعر سویدنی، شرکت کرده بودند.

با بحران سیاسی که ایران و افغانستان روبرو استند، این جشنواره رنگ و بوی شعرهای میهنی داشت. شاعران ایرانی و افغان نابرابری‌ها، درد غربت و دل‌تنگی‌های وطن را در قالب شعر بیان کردند.

صنم عنبرین، شاعر افغان که ۱۸ سال است که در آلمان زندگی می‌کند و یکی از بنیانگذاران خانهٔ مولانا در شهر فرانکفورت است، در این جشنواره شرکت کرده بود. او گفت: "شاعران و نویسندگان به گمانم درد بیشتری را حس می‌کنند و آن را روی صفحه می‌ریزند. وقتی همان دردی را در درون افغانستان تجربه کرده اند، فریاد می‌زنند."

ضیا قاسمی، مسوول فرهنگی اتحادیه صلصال می‌گوید که هدف از برگزاری این جشنواره شعر معاصر فارسی، بزرگداشت و ترویج زبان و ادبیات فارسی در اروپا است.

قاسمی گفت: "تعداد زیاد فارسی زبان در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند که خودشان یک جامعه استند و این جامعه زبان مادری دارد و این جامعه فرهنگ بومی دارد و نمی‌تواند از این زبان و از این فرهنگ دل بکند. در بین این مهاجرین تعداد زیادی شاعر، نویسنده و ادیب وجود دارد که اینان همچنان در زبان خودشان خلقت می‌کنند."

نعیمه دستدار، شاعر ایرانی اشتراک کننده در این جشنواره، یازده سال است که در سویدن زندگی می‌کند. او قبلاً در ایران به دلایل اعتراضات به نتایج انتخابات آن کشور زندانی شده بود.

خانم دوستدار به صدای امریکا گفت: "قبلا اگر مضمون بسیاری از شعرها غم و غربت بود، حالا از غم و غربت فراتر رفته و دیگر تنها دغدغه غم دوری از وطن و یا مسایلی که یک مهاجر با آن روبرو است مسله نیست، بل تلاش می کند آن چیزی را که در سرزمین مادری خودش تجربه می‌کند، بیایید آن را به جامعه جدید منتقل بکند. "

با آغاز حاکمیت دوباره طالبان در اواسط ماه اگست سال ۲۰۲۱، بسیاری از شاعران و فرهنگیان افغان نیز کشورشان ترک کردند.

XS
SM
MD
LG