لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش سویدن به نشر گزارش صدای امریکا در مورد میزان بلند رد پناهندگی مردان افغان


آمار اداره مهاجرت سویدن نشان می‌دهد که از آغاز امسال، تقاضای پناهندگی ۴۲ پناهجوی مرد افغان رد شده ‌است، در حالی‌که درخواست پناهندگی هیچ پناهجوی زن افغان در این مدت رد نشده است.
آمار اداره مهاجرت سویدن نشان می‌دهد که از آغاز امسال، تقاضای پناهندگی ۴۲ پناهجوی مرد افغان رد شده ‌است، در حالی‌که درخواست پناهندگی هیچ پناهجوی زن افغان در این مدت رد نشده است.

اداره مهاجرت سویدن، در واکنش به یک گزارش صدای امریکا، گفته است که زن بودن از افغانستان می تواند مبنای پذیرش پناهندگی آنان در این کشور باشد، در حالی که این وضعیت برای مردان پناهجوی افغان در سویدن صدق نمی کند.

اداره مهاجرت سویدن، علت اصلی این تصمیم را چگونگی وضعیت ناگوار زنان افغان زیر حاکمیت طالبان خوانده است.

صدای امریکا پیش از این در مورد میزان بلند رد پناهندگی مردان افغان نسبت به زنان پناهجوی افغان در سویدن گزارشی منتشر کرده بود.

همزمان اما، این تصمیم اداره مهاجرت سویدن، با انتقادهایی نیز به همراه شده است. امید محمودی، از اتحادیه پناهجویان در سویدن، این کار را سیاست سخت‌گیرانهٔ مهاجرتی سویدن می‌داند.

محمودی می گوید: "این تصمیم اداره مهاجرت سویدن در پیوند به زنان افغان، بیشتر بر می‌گردد به دور زدن افکار عامه و به راضی نگه داشتن مردم سویدن. اینان می دانند که زنان پناهجوی افغان، انگشت شمار است. دولت سویدن به شدت راست گرا شده است و در واقع علاقمند پذیرش هیچ پناهجو نیست."

در بخشی از واکنش اداره مهاجرت سویدن، آمده است که پرونده های پناهندگی افراد در سویدن به گونهٔ فردی ارزیابی می‌شود. آمارهایی را که این اداره به صدای امریکا داده است، نشان می‌دهد که از آغاز امسال تا زمان تهیه این گزارش، تقاضای پناهندگی ۴۲ پناهجوی مرد افغان رد شده ‌است، در حالی‌که درخواست پناهندگی هیچ پناهجوی زن افغان در این مدت رد نشده است.

فاطمه احمدپور، فعال حقوق زن در سویدن، این تصمیم اداره مهاجرت این کشور را برخلاف قوانین بین المللی مهاجرتی و مخالف حقوق پناهجویان می‌داند. این فعال حقوق زن، تاکید می ورزد که چنین تصمیم ها، مشکلات سخت و زیان‌باری در میان خانواده های مهاجر به بار خواهد آورد

احمدپور گفت: "با این تصمیم ها انسجام خانواده از هم می پاشد. وقتی به زن خانواده اقامت می دهید و به شوهرش اقامت نمی دهید، این‌ها چگونه می توانند زندگی کنند؟ زن چی آسایشی دارد؟ وضعیت در افغانستان برای همه مردم این کشور ناگوار است. هیچ کس آرامش و امنیت ندارد."

اداره مهاجرت سویدن می‌گوید مردانی که پرونده های پناهندگی شان در این کشور رد می‌شود و اما خانواده های شان در سویدن زندگی می‌کنند، باید از بیرون از این کشور و از بیرون از اتحادیه اروپا پیوند خانوادگی تقاضا کنند. چیزی که به باور مینه احمدی، فعال حقوق پناهجویان، در اوضاع کنونی افغانستان کار سخت و مشکل آفرین است.

خانم احمدی گفت: "اگر این افراد به افغانستان برگشتانده شوند، چی تضمینی برای برگشت آنان به سویدن وجود دارد؟ از طریق پیوند خانوادگی اینان نمی توانند که برگردند، زیرا شرایط پیوند خانوادگی سخت است."

پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، اداره مهاجرت سویدن اعلام کرد که پناهندگی تمام زنان پناهجوی افغان را خواهد پذیرفت. و اما در پیوند به مردان پناهجوی افغان، شرایط به گونه دیگری است.

هم اکنون، نزدیک به ۶۰۰۰ پناهجوی افغان در سویدن، سال‌ها است که در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند. از این میان، نزدیک به ۳۰۰۰ پناهجو با خطر اخراج به افغانستان روبرو استند.

گروه

XS
SM
MD
LG