لینک های دسترسی

Breaking News

روز جهانی آگاهی از خطرات ماین؛ زندگی میلیون‌ها افغان در معرض تهدید قرار دارد


همزمان با روز جهانی آگاهی از خطرات ماین، سازمان ملل متحد اعلام کرد که با وجود پاکسازی بیش از ۳۰۰۰ کیلو متر مربع خاک از ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در افغانستان، هنوز ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در این کشور جان مردم به ویژه کودکان را تهدید می‌کند.

چهارم اپریل روز جهانی آگاهی از خطرات ماین‌های زمینی است که برای افزایش آگاهی در مورد خطرات ماین و کمک به عملیات ماین‌روبی تجلیل می‌شود.

بر اساس گزارش اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد "اوچا"، افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به ماین و مهمات منفجر ناشده است، طوری که از میان ۴۰۱ ولسوالی، دو سوم آن آلوده است.

این اداره ملل متحد گفته است که تقریباً چهار میلیون نفر در افغانستان در معرض خطر دایمی آسیب ماین و مواد منفجر ناشده قرار دارند و تخمین زده می‌شود که ۱.۲ میلیون متر مربع زمین توسط ماین‌ها و مواد منفجره آلوده شده است.

اوچا گفته است:‌ " بر اساس آخرین تحلیل، که بین ماه اگست ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۳ صورت گرفت، خطرات انفجاری دومین عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در افغانستان است. بین جنوری ۲۰۲۲ تا فبروری ۲۰۲۳، یک‌هزار و ۴۰۱ مورد تلفات رخ داده است که ۸۶ درصد آنها کودک بوده اند".

گزارش اوچا گفته است که زمین‌های آلوده به ماین در افغانستان تهدیدی ویژه برای افراد وابسته به معیشت مبتنی بر زراعت، مانند دهقانان، چوپانان و مالداران، مهاجرین و جمعیت‌های عودت‌کننده استند.

ملل متحد گفته است که سکتور ماین‌پاکی افغانستان به دلیل کمبود شدید بودجه فلج شده است، طوری که از ۴.۴ میلیون نفری که در سال ۲۰۲۳ به خدمات مبارزه با ماین نیاز داشتند، تنها ۱۴ درصد کمک دریافت کردند.

در گزارش اوچا آمده است: "ابتکاراتی که بیش از همه متاثر شده اند برای پاکسازی ماین، آموزش خطرها و کمک به بازماندگان است. برخی از پروژه‌ها متوقف شده اند، در حالی که برخی دیگر فقط تا اگست ۲۰۲۴ بودجه دریافت کرده اند...تنها ۱۳ درصد از بودجه مورد نیاز [ماین پاکی] تعهد شده است".

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان "یوناما" روز پنجشنبه چهار اپریل (۱۶ حمل) با نشر پیامی در ایکس گفت که طی چند دهه درگیری‌های اخیر در افغانستان، انفجار ماین‌های زیرزمینی سبب کشته و زخمی‌شدن ۴۵هزار افغان شده است.

یوناما گفته که در نتیجه تلاش تیم‌های ماین‌پاکی، بیش از ۳۰هزار کیلومتر مربع زمین در افغانستان از وجود ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده پاکسازی شده است، اما ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده همچنان تهدیدی برای مردم این کشور به ویژه زندگی کودکان است.

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) نیز روز سه شنبه همین هفته با نشر گزارشی گفت که هر ماه حدود ۶۰ افغان که بیشتر شان کودکان اند، در انفجار ماین‌ها و مهمات منفجرناشده کشته و زخمی می‌شوند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان به مناسبت این روز در صفحه ایکس نوشته که ماین‌های زمینی در افغانستان جان بسیاری از افغان‌ها را گرفته و باعث معلولیت بسیاری شده است. او به لزوم افزایش آگاهی نسبت به خطرات ماین‌های زمینی نیز تاکید کرده است.

ملل متحد نیز گفته است که در مناطقی که مملو از ماین‌های زمینی و مهمات منفجر ناشده است، آگاهی از این خطرات و نحوه اجتناب از آنها می‌تواند از تلفات و صدمات جدی جلوگیری کند. به گفته اوچا این روش به افراد توانایی می‌دهد تا هنگام حرکت در اطراف خود تصمیمات آگاهانه بگیرند و خطر حوادث را به حداقل برسانند.

گروه

XS
SM
MD
LG