لینک های دسترسی

Breaking News

حضور بانوان ورزشکار افغان در مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس


تیم ورزشکاران افغانستان در مراسم گشایش رقابت های المپیک تابستانی در پاریس
تیم ورزشکاران افغانستان در مراسم گشایش رقابت های المپیک تابستانی در پاریس

رقابت های المپیک تابستانی سال ۲۰۲۴، روز جمعهٔ گذشته در پاریس آغاز شد و در این رقابت‌ها، یک تیم شش نفره ورزشکاران به نمایندگی از افغانستان، شرکت می‌کنند.

کمیتهٔ المپیک اعلام کرد که یک تیم متوازن متشکل از سه ورزشکار زن و سه ورزشکار مرد، به نمایندگی از افغانستان در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد. این کمیته گفت که برای شرکت در این مسابقات، "به هیچ نماینده‌ای از طالبان، اعتبارنامه داده نشده است".

جیمز مکلیود، مدیر روابط بین المللی و همبستگی کمیته المپیک، به خبرنگاران گفت که این کمیته، با ورزشکاران افغانستان برای شکل‌دهی این تیم و تضمین از اینکه "ورزشکاران زن" در آن شامل باشد، در تماس بود.

علاوه بر این تیم، پنج ورزشکار دیگر از افغانستان نیز منحیث عضو تیم بین‌المللی مهاجران کمیته المپیک، در این مسابقات رقابت می‌کنند که در این تیم نیز، ورزشکاران زن از افغانستان، شامل است.

ذکیه خدادادی، ورزشکار پاراتکواندوی

ذکیه خدادادی، ورزشکار پاراتکواندوی افغانستان، منحیث عضو تیم مهاجران در رقابت‌های المپیک تابستانی، شرکت کرده است. او در مراسم افتتاح رقابت‌های المپیک به روز جمعه در پاریس، مشعل المپیک را در جاده های پاریس حمل کرد.

خدادادی بعد از شکست حریف روسی‌اش در مسابقات مقدماتی پارالمپیک سال ۲۰۲۴ در بلغاریا که در این رقابت‌ها برندهٔ مدال طلا شد، به رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ فرانسه راه یافت.

زکیه خدادادی، در رقابت تکواندو در مسابقات پارالمپیک سال ۲۰۲۰ در توکیو
زکیه خدادادی، در رقابت تکواندو در مسابقات پارالمپیک سال ۲۰۲۰ در توکیو

ذکیه در شبکهٔ ایکس با نشر عکس‌هایش در حال حمل مشعل المپیک نوشت که این دستاوردها و مدال هایش را وقف زنان افغانستان می‌کند و او برای زنان سرزمین اش در این رقابت‌ها مبارزه می‌کند.

او میگوید امیدوارست که با پیروزی در رقابت های المپیک، اولین مدال المپیک را در تاریخ افغانستان برای کشورش کسب کند.

خدادادی حال در فرانسه زندگی می‌کند و تا حال برنده مدال‌های مختلف زیادی در رشته پاراتکواندو در رقابت‌های مختلف جهانی شده است.

خواهران هاشمی

فریبا و یولدوز هاشمی، پنج سال قبل به ورزش بایسکل سواری در افغانستان رو آوردند. فریبا، که ۱۹ و یولدوز که ۲۲ ساله اند، دستاورد‌های زیادی منحیث عضو تیم ملی بایسکلرانی بانوان افغانستان داشتند، اما بازگشت طالبان به قدرت، فعالیت ورزشی آنان را متوقف کرد.

این دو خواهر با خانواده خود به کمک الکساندرا کاپلوتو، برنده مسابقات بایسکل سواری جهان به ایتالیا رفتند و در آنجا به تمرینات خود در این رشته ادامه دادند.

این دو خواهر می‌گویند که حضور در رقابت‌های المپیک، فرصتی برای آنان جهت تبارز توانایی دختران افغانستان است.

یولدوز هاشمی، تا کنون در رقابت‌های جاری در المپیک توانسته است تا در سلسله رقابت‌های "تایم تریل" انفرادی زنان، در میان ۳۵ شرکت کننده، خود را به جایگاه ۲۶ برساند.

یولدوز هاشمی، حین رقابت در سلسله رقابت های انفرادی بایسکل سواری زنان
یولدوز هاشمی، حین رقابت در سلسله رقابت های انفرادی بایسکل سواری زنان

فدراسیون بایسکل سواری افغانستان، به روز شنبه، در واکنش به این پیروزی یولدوز، در شبکه ایکس نوشت، که یولدوز هاشمی در این رقابت‌ها در سطح آسیا، قادر به کسب رتبه دوم شده است.

منیژه تلاش، رقابت در رقص بریک دنس

منیژه تلاش، عضو تیم بین المللی پناهجویان کمیته المپیک است که در یک ورزش تازه که امسال توسط کمیته المپیک به فهرست رشته های رقابتی در مسابقات المپیک تابستانی اضافه شد، رقابت می‌کند. این ورزش، بریک دانس است، که اختلاطی از حرکات دشواری می‌باشد که برای انجام آن باید فرد دارای توانایی و قوت جسمی برای حفظ تعادل خویش باشد.

منیژه تلاش، عضو تیم بین المللی مهاجرین کمیته المپیک
منیژه تلاش، عضو تیم بین المللی مهاجرین کمیته المپیک

منیژه می‌گوید که زمانی که نوجوان بود، در کابل، در صفحه فیس بوک، ویدیوی پسری را دید که روی سر خود می‌چرخد و این رقص او را شیفته خود کرد و او اینگونه، بریک دانس را با گروه دیگری از جوانان در کابل آغاز کرد.

او، مانند دیگر ورزشکاران زن افغانستان، با روی کار آمدن حکومت طالبان، مجبور به ترک افغانستان شد و حال سه سال است که در مادرید زندگی می‌کند. منیژه گفت که هدف او از شرکت در این رقابت ها، تبارز توانایی دختران سرزمینش به جهان است.

این ورزشکاران زن به نمایندگی از افغانستان در حالی در مسابقات المپیک تابستانی شرکت کرده اند که حکومت طالبان در واکنش به حضور آنان در این مسابقات، ابراز داشتند که "حضور ورزشکاران زن را به نمایندگی از افغانستان، به رسمیت نمی شناسند".

رقابت ها در مسابقات المپیک تابستانی امسال، از تاریخ ۲۶ جولای آغاز و تا ۱۱ اگست ادامه خواهد یافت.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG