لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران تهدید داعش را در افغانستان جدی می‌خوانند


پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، فعالیت گروهٔ داعش، حضور گروهٔ القاعده و تهدیدها در برابر فعالان مدنی و منسوبین پیشین امنیتی افغان، از نگرانی های عمدهٔ امنیتی در این کشور تلقی می شود، و به باور تحلیلگران، برای رسیدگی به این نگرانی ها، طالبان نیاز به تغییر پالیسی دارند.

مقام‌های حکومت طالبان مدعی اند که با به قدرت رسیدن دوبارهٔ این گروه، افغانستان از بحران جنگ بیرون شده ست.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گفت: "ضرورت است که همه هموطنان ما بدانند که امارت اسلامی افغانستان دیگر جنگ را به خاتمه رساند، جنگ به پایان رسید، کشور الحمدالله از بحران بیرون شد."

جاناتن شرودن، رییس برنامۀ مقابله با تهدیدها و آزمون ها در مرکز تحلیل قوای بحری امریکا، می‌پذیرد که پس از به قدرت رسیدن طالبان، میزان کشتار شهروندان افغانستان کاهش یافته است، اما موجودیت شاخهٔ خراسان گروهٔ داعش را یک آزمون می خواند.

او گفت: "داعش هنوز هم در افغانستان حضور دارد و حملات را انجام می‌دهد. در برخی موارد حملات ناگوار را انجام می‌دهد، بخصوص در برابر اقلیت‌ها در کابل و دیگر شهرها."

در جریان ۱۸ ماه گذشته، افغانستان شاهد ده‌ها حملهٔ مرگبار مسلحانه و بم‌گذاری بود که در نتیجهٔ آن صدها نفر کشته شد. مسوولیت بیشتر این حملات را گروهٔ داعش ادعا کرده که اکثراً اقلیت‌های مذهبی به شمول مسلمانان شیعه و هندوهای افغان را هدف قرار دادند.

اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، گروه داعش در افغانستان را به عنون تهدید جدی برای طالبان نمی پذیرد.

او گفت: "موضوع داعش را امارت اسلامی افغانستان کنترول کرده می‌تواند، کنترول کرده است و در این راستا دستآوردهای زیاد داشته است."

دفتر شورای امنیت ملی ایالات متحدهٔ امریکا می گوید طالبان در افغانستان زیر تهدید داعش قرار دارند.

اخیراً جان کربی، هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر مبارزۀ طالبان در برابر داعش گفت: "آنان (طالبان) زیر تهدید دوامدار داعش در افغانستان قرار دارند. اینکه چگونه و چه زمانی قرار است عملیات علیه داعش را اجرا کنند یا چگونه پی ‌گیری کنند، باید آنان (طالبان) در مورد صحبت کنند. می‌دانیم که داعش نه تنها در افغانستان، بلکه در دیگر نقاط جهان - در عراق، سوریه، در شاخ افریقا نیز یک تهدید پابرجاست."

علاوه بر شهروندان افغانستان، اتباع خارجی در این کشور نیز از گزند داعش در امان نبوده اند. این گروه در ماه دسمبر گذشته مسوولیت حمله بر یک هوتل در کابل را ادعا کرد. در این حمله پنج شهروند چین زخمی شد. داعش همچنین در همان ماه یک حملهٔ نافرجام را بر شارژدافیر پاکستان در کابل انجام داد.

همچنان در ماه سپتمبر گذشته در نتیجهٔ یک حملهٔ گروه داعش در نزدیکی سفارت روسیه، حداقل پنج نفر به شمول دو کارمند روسی این سفارت کشته شد.

جاناتن شرودن می گوید که برخورد طالبان در برابر داعش جدی است، اما به گفتۀ وی موثر نیست. برای مبارزهٔ مؤثر، آقای شرودن بر تغییر در پالیسی تاکید می‌کند.

او گفت: "فکر می کنم نوع تغییر پالیسی در قدم اول که همسایه‌های افغانستان نیز خواستار آن است و می‌تواند یک گام در مسیر درست باشد، ایجاد یک حکومت همه شمولتر خواهد بود."

طالبان همواره گفته اند که به هیچ گروه اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان علیهٔ دیگر کشورها استفاده کند. اما کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر گروهٔ القاعده در سال ۲۰۲۲ در کابل، نگرانی‌ها در مورد مبدل شدن افغانستان به لانهٔ امن تروریزم را نیز قوت بخشید.

علاوه بر تهدیدهای ناشی از فعالیت گروه داعش و القاعده، در جریان ۱۸ ماه گذشته، سازمان های جهانی و نهادهای مدافع حقوق بشر، گزارش‌های مکرر مبنی بر تهدیدهای امنیتی و هدف قرار گرفتن فعالان مدنی و منسوبین پیشین امنیتی افغان از سوی طالبان را نشر کردند - گزارش‌هایی که همواره از سوی طالبان رد شده است.

XS
SM
MD
LG