لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش یک هنرمند افغان مستقر در امریکا برای ترویج هنر موسیقی اصیل افغانستان


حسیب سپند، هنرمند افغان ساکن ایالت کلیفورنیای ایالات متحده،‌ یک مرکز آموزش موسیقی را به هدف ترویج موسیقی اصیل افغانی در ایجاد کرده است.

این هنرمند موسیقی می گوید که با ایجاد این مرکز می خواهد خلاء ناشی از ممنوعیت فعالیت های آموزش موسیقی در افغانستان را پر کند.

حسیب سپند آهنگ ساز افغان به صدای امریکا گفت "ما در اینجا ستار نوازی، هارمونیه نوازی، آواز خوانی، کیبورد، تبله نوازی و توله نوازی را به شیوهٔ افغانستان تدریس می‌کنیم."

عتیق شیرزاد، شاگرد صنف موسیقی این آکادمی است. او می گوید که یادگیری موسیقی را با شویق باطنی‌اش یاد می گیرد و می‌خواهد از ابتدا تا سطح تخصصی موسیقی را یاد بگیرد.

هارون غیاثی،‌ دیگر شاگرد موسیقی در این آکادمی، می گوید: " یک سال می‌شود که تبله را کار می‌کنم و هدفم جور کردن لی است و تبله به شکل درست یاد گرفتن. "

حسیب سپند، پسر استاد مجید سپند، ستار نواز افغانستان است. حسیب هشت ساله بود که وارد دنیا موسیقی شد و حالا یکی از آهنگ سازان افغان است که سالهاست برای فلم‌های سینمایی موسیقی ساخته است و اکنون تلاش دارد موسیقی افغانی را در میان افغان‌های ساکن امریکا و شهروندان خارجی بیشتر رواج بدهد.

سپند می‌گوید "من آرزو دارم موسیقی افغانستان به شکل بین المللی مطرح شود. هنوز جهان از موسیقی هایی که در داخل افغانستان است، خبر نیست. ما بسیار میلودی های جالب داریم؛ راگ های جالب داریم. وقتی که من همرای دوستان خارجی‌ام این موضوعات را شریک می‌کنم، برایشان بسیار جالب است."

سپند که بیشتر برای سایر هنرمندان موسیقی و کمپوز می سازد، می‌گوید که کتاب خود آموز را در مورد آموختن تبله نیز نوشته است. به گفتهٔ او، در این کتاب از نخستین درس تبله که یک نو آموز چگونه پنجه‌های خود را روی تبله بگذارد تا شش ماه بعد دورس آموزش تبله را می‌تواند خود آموز فرا بگیرد.

او می‌گوید در نظر دارد تا این دروس را به گونهٔ ویدیو نیز برای نو آموزان تبله فراهم کند.

موسیقی که در ۲۰سال دوره جمهوریت در افغانستان دوره شگوفایی خود را طی می‌کرد، با شروع حاکمیت مجدد طالبان حرام و ممنوع اعلام شد و دروازه‌های نهاد های آموزشی موسیقی هم بسته شدند.

اکنون شماری از هنرمندان افغان در تلاش‌اند تا این موسیقی را در بیرون از افغانستان زنده نگهدارند.

طالبان در دورهٔ نخست حمکرانی شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ ، نیز نواختن و شنیدن موسیقی را حرام و ممنوع کرده بودند.

افراد طالبان در آن زمان در محلات تلاشی نوارهای موسیقی را از موترها ضبط می‌کردند؛ می‌شکستند و اشخاصی را که به موسیقی گوش می‌دادند، مجازات می‌کردند.

بعد از اینکه طالبان در اگست سال ۲۰۲۱ دوباره به قدرت برگشتند، اکثریت هنرمندان افغانستان را ترک کرده و به کشورهای دیگر پناه برده اند. برخی از هنرمندانی که هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند، با محدودیت های شدید روبرو اند.

XS
SM
MD
LG