لینک های دسترسی

Breaking News

رویترز: اسراییل تصمیم دارد پیش از انتخابات امریکا به 'اهداف استراتیژیک' خود دست یابد


تانک اسراییل در غزه
تانک اسراییل در غزه

کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس و مغز متفکر حمله‌ای که موجب شعله‌ور شدن جنگ در نوار غزه شد، پیروزی بزرگی برای اسراییل محسوب می‌شود، اما اسراییل به آن بسنده نکرده و به دنبال دستیابی به دستاوردهای استراتیژیک بیشتر و فراتر از پیروزی‌های نظامی است.

به گفتهٔ منابع مطلع، اسراییل تلاش دارد تا از تغییر چشم‌انداز منطقه‌ای به نفع اسراییل و محافظت از مرزهای خود در برابر هرگونه حمله آینده، مطمین شود.

هشت منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که با نزدیک شدن به انتخابات ایالات متحده، اسراییل برای وارد کردن حداکثر خسارت به حماس در غزه و حزب الله لبنان عجله دارد و تلاش می‌کند پیش از روی کار آمدن رییس‌جمهوری جدید ایالات متحده در جنوری، مناطق حایل واقعی‌ای را برای ایجاد شرایطی غیرقابل‌برگشت ایجاد کند.

به گفتهٔ دپلومات‌های غربی، مقامات لبنانی، اسراییلی و دیگر منابع منطقه‌ای، اسراییل با تشدید عملیات نظامی خود علیه حزب‌الله و حماس می‌خواهد اطمینان حاصل کند که دشمنانش و حامی اصلی آنها، یعنی ایران، نتوانند دوباره تجدید قوا کرده و شهروندان اسراییلی را تهدید کنند.

در گزارش رویترز آمده است که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، تلاش دارد تا از کشتن سنوار برای افزایش فشار بر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، برای پایان دادن به جنگ در غزه استفاده کند. اما رهبر اسراییل ممکن است ترجیح دهد تا پایان دوره ریاست جمهوری بایدن صبر کند و بخت خود را با رییس‌جمهور بعدی بیازماید؛ چه نامزد دموکرات کامالا هریس باشد یا رقیب جمهوریخواه، دونالد ترمپ، که نتنیاهو با او روابط نزدیکی دارد.

اسراییل، پیش از بررسی هرگونه توافق آتش‌بس، در حال تسریع عملیات نظامی خود برای عقب راندن حزب الله از مرز شمالی خود و نفوذ به کمپ پرازدحام آوارگان جبلیه در شمال غزه است، اقدامی که فلسطینی‌ها و نهادهای سازمان ملل ادعا می‌کنند ممکن است تلاشی برای جدا کردن شمال غزه از بقیه مناطق باشد.

اسراییل همچنین در حال برنامه‌ریزی برای پاسخ به حملات میزایل‌های بالستیکی ایران در اول اکتوبر بر این کشور است. این دومین حمله مستقیم ایران به اسراییل در شش ماه گذشته محسوب می‌شود.

دیوید شنکر، معاون پیشین وزیر خارجهٔ امریکا در امور شرق نزدیک، گفت: "یک چشم‌انداز جدید، یک تغییر جیوپولیتیک جدید در منطقه وجود دارد."

شنکر گفت که پیش از حمله هفتم اکتوبر سال گذشته، قصد اسراییل این بود که " تهدیدی در سطح بالا را تحمل کند" و به شلیک راکت‌ها از سوی شبه‌نظامی‌های فلسطینی با حملاتی محدود پاسخ دهد ولی "دیگر چنین نیست."

او گفت: "این بار اسراییل در بسیاری از جبهات می‌جنگد. حماس، حزب الله، و به‌زودی ایران."

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۱۹۸ نفر را کشت که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.

حماس در این حمله ۲۵۱ نفر را گروگان گرفت که از میان آنان ۱۰۱ نفر آنان به شمول ۳۹ نفر که به گفته نظامیان کشته شده‌اند، در نزد تندروان حماس اند.

اسراییل در پاسخ به حملۀ حماس در بیش از یک سال گذشته، نوار غزه را که حماس بر آن کنترول دارد، آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است. وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان گفته است که در این حملات بیش از ۴۲ هزار نفر تا حالا کشته شده که اکثریت شان زنان و کودکان اند. علاوه بر آن، در این حملات بیش از ۹۱ هزار فلسطینی زخمی شده‌ اند.

نتنیاهو روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ سنوار "حساب‌ها را تسویه کرد" اما هشدار داد که جنگ غزه تا زمان بازگرداندن گروگان‌های اسراییلی با قدرت تمام ادامه خواهد داشت.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، نیز گفت که حذف سنوار "دستاوردی بزرگ" در تلاش برای نابودی دستگاه نظامی حماس است، اما افزود که فرماندهان دیگری همچنان در غزه هستند.

پیش از سنوار، نیروهای اسراییل ضربات بزرگ دیگری را بر حماس و حزب الله نیز وارد کرده بود.

رهبران ارشد حماس از جمله اسماعیل هنیه رییس سیاسی حماس، و محمد ضیف رییس شاخه نظامی آن، و سید حسن نصرالله رهبر، و فواد شکر فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، در مجموعه‌ای از حملات از بین رفته‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG