لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان عفو بین الملل:‌ شورشیان ام۲۳ در کانگو بر ده‌ها زن تجاوز جنسی کردند


ساکنان محلی که شورشیان ام ۲۳ بر آنجا حمله کردند، مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند
ساکنان محلی که شورشیان ام ۲۳ بر آنجا حمله کردند، مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند

سازمان عفو بین الملل روز جمعه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) گفت که شورشیان موسوم به اردوی انقلابی کانگو که به نام" ام۲۳" نیز معروف استند، در نومبر سال گذشته بر ده‌ها زن در شرق جمهوری دموکراتیک کانگو تجاوز جنسی کردند.

سازمان عفو بین الملل گفته است که شورشیان ام۲۳ بر بیش از ۶۰ زن و دختر در شرق کانگو تجاوز جنسی کردند.

این سازمان حامی حقوق بشر گفته است که این معلومات را از ۳۵ قربانی تجاوز جنسی و شاهدان به دست آورده و آنرا ''جنایت جنگی'' خواند.

سازمان عفو بین الملل با نشر اعلامیه‌ای گفته است" عملکرد شورشیان ام۲۳ می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد."

بر اساس این اعلامیه، بیشتر این تجاوز‌های جنسی در شهرک کشیشه واقع در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال گوما، مرکز ولایت کیوو شمالی، رخ داده است.

شورشیان اردوی انقلابی کانگو از اواخر ۲۰۲۱ میلادی به‌ این‌سو بخش‌هایی از قلمرو ولایت کیوو شمالی را تصرف کرده و به گوما نزدیک شده‌اند. حملات این شورشیان صدها هزار نفر را وادار به ترک خانه‌های خود کرده‌ است.

شورشیان ام۲۳ در نومبر ۲۰۲۱ دوباره از حالت سکون خارج شد و جمهوری دموکراتیک کانگو را به نادیده گرفتن وعدهٔ ادغام جنگجویان خود در اردو متهم کرد. به تعقیب آن، این شورشیان یک رشته پیروزی بر نیروهای دولتی به دست آوردند.

مقامات جمهوری دموکراتیک کانگو راوندا را متهم به حمایت شورشیان ام۲۳ می‌کند. کارشناسان مستقل از سازمان ملل متحد، ایالات متحده و سایر کشور‌های غربی نیز از این اتهام حمایت می‌کنند. اما راوندا این اتهام را رد کرده است.

ملل متحد هفتهٔ گذشته گفت که شورشیان ام۲۳ در نومبر سال گذشته دست‌کم ۱۷۱ غیر نظامی را کشتند و بر ۲۷ زن و دختر در منطقهٔ کشیشه تجاوز جنسی کردند.

سازمان عفو بین الملل روز جمعه گفت که دست کم ۶۶ زن و دختر در این منطقه بین ۲۱ تا ۳۰ نومبر هدف تجاوز جنسی قرار گرفتند .

این سازمان حامی حقوق بشر گفت: "بازماندگان و شاهدان به عفو بین‌الملل گفتند که شورشیان ام۲۳ پس از کنترول کیشیشه خانه به خانه رفتند و هر مرد بالغی را که پیدا کردند، کشتند و شماری زیادی زنان را مورد تجاوز جنسی قرار دادند، از جمله تجاوز گروهی."

سازمان عفو بین‌الملل در سندی سه صفحه‌ای بخشی از اظهارات دلخراش بازماندگان تجاوز را جمع‌آوری کرده است.

XS
SM
MD
LG