لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اقتصادی در لبنان بستر مساعد برای سربازگیری داعش


وخامت اوضاع اقتصادی در لبنان سبب شده است که تعداد روز افزون جوانان این کشور به گروه داعش بپیوندند.

تعداد زیاد جوانان از مناطق فقیرنشین در شمال لبنان به ویژه طرابلس، اخیراً ناپدیده شده و پس از مدتی در صفوف داعش درعراق دیده شده اند.

محمود سیف آخرین بار برادرش بکر را در ماه دسمبر سال ۲۰۲۰ دید. برادرش خانه را ناگهان ترک کرد و به گروه داعش پیوست. یک ماه پس، محمود گفت که بکر در جریان حملهٔ هوایی دولت عراق که شبه نظامیان مظنون را در شرق این کشور هدف قرار داده بود، کشته شده است.

او گفت: "بکر برادرم، صبح وقت از خواب بیدار شد و به مادرم گفت که نان چاشت را آماده کند. بعد رفت و هیچ گاهی دیگر برنگشت و ناپدید شد."

مهاجرت جوانان لبنانی نگرانی‌‌ها را در مورد موج جدیدی از سربازگیری توسط افراطگرایان در لبنان ایجاد کرده است، تندروانی که از نابسامانی اقتصادی و تنش‌های فرقه‌ای موجود در این کشور سوءاستفاده می‌کنند.

به نظر محمد سبلوح، مدیر مرکز حقوق زندانیان، بیکاری، فقر و نبود خدمات اولیه در لبنان از جمله عوامل عمدهٔ پیوستن جوانان لبنانی به داعش است.

او گفت: "اما عوامل دیگری نیز وجود دارد و آن این است که پولیس مردان جوان را فقط به ظن ارتباط داشتن با جنگجویان مخالف دستگیر می‌کند و زمانیکه آنان سال‌ها را بدون محاکمه در زندان سپری می‌کنند، سبب ناامیدی در آنها شده و حس انتقام‌جویی در وجود شان برانگیخته می‌شود."

رهبران مذهبی مانند شیخ بلال بارودی، امام مسجد السلام در طرابلس، می‌گویند که این شهر به میدان گرم سربازگیری برای گروه های افراط‌گرا مبدل شده است.

آقای بارودی گفت: "طرابلس یک شهر محافظه کار است. این سرزمین مردانی است که مخالف رژیم سوریه هستند. این مردم نمایندهٔ نسل نو و پر از غرور و شجاعت هستند. آنها آمادهٔ هر نوع مبارزه هستند."

به طور کل، مشکلات اجتماعی و اقتصادی سبب می‌شود که شماری زیاد جوانان با گروه های تندرو اسلامی بپیوندند.

محمد، یکی ازجنگجویان داعش دلیل اصلی پیوستن خود با این گروه را امکانات مادی می‌خواند.

او گفت: "من به دلیل دریافت معاش ماهوار به گروه داعش پیوستم. این گروه ماهانه در حدود ۵۰۰ دالر برایم می‌داد. من می‌‌خواستم با عزت و وقار زندگی کنم که قبل از پیوستن به داعش این کار ممکن نبود."

مستخدمین داعش در کشوری که فقر و انتقام جویی بین مردم حاکم است، همواره تلاش می کنند جوانانی را که مشتاق فرار از کشوری در حال سقوط است، به صفوف شان جذب کنند.

XS
SM
MD
LG