لینک های دسترسی

Breaking News

سنتکام: سه نظامی امریکایی در حملات درون در اردن کشته و ۳۴ نفر دیگر زخمی شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، امروز ۲۸ جنوری (هشتم دلو) گفت که در اثر حملات طیاره‌های بی سرنشین (درون) سه نظامی امریکایی در شمال‌شرق اردن واقع در نزدیکی مرز سوریه کشته و دست‌کم ۳۴ نظامی دیگر زخمی شده اند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس که از آن تقریباََ چهار ماه سپری می‌شود،‌ گمان می‌رود این نخستین بار است که نظامیان امریکایی در اثر حملات شبه‌نظامیان کشته شده اند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای از قول رییس جمهور بایدن نگاشت: "امروز قلب امریکا سنگین است. شب گذشته، در جریان یک حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین بر نیروهای ما که در شمال‌شرق اردن در نزدیکی مرز سوریه مستقر اند، سه نظامی ایالات متحده کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند."

رییس جمهور بایدن شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مقصر این حملات دانسته و در جریان سفرش به ایالت کارولینای جنوبی تعهد کرد که کشورش به این حملات ''پاسخ'' خواهد داد.

بایدن همچنین با نشر اعلامیه‌ای نظامیان کشته شدهٔ کشورش‌ را ''وطن پرست'' خواند و گفت:‌ ''ما تعهد آنان را در مبارزه بر ضد تروریزم ادامه می‌دهیم. و شک نداشته باشید- ما مسوولان [این حملات] را در زمان و به روشی که ما انتخاب می‌کنیم، حسابده قرار خواهیم داد."

رییس جمهور بایدن گفته است که درحالی که نیروهای امریکایی مصروف جمع آوری حقایق مرتبط به این حمله اند، "می‌دانیم که این [حمله] توسط گروه‌های تندرو تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت دارند، انجام شده است."

در همین حال، ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، از قول نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، گزارش داده است که "ایران هیچ ارتباطی با این حملات ندارد و درگیری میان اردوی ایالات متحدهٔ امریکا و گروه‌های مقاومت در منطقه است که به صورت رفت و برگشت با هم مقابله به مثل می کنند.''

ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، نیز روز دوشنبه به وقت محل در مورد اتهامات گفت:‌ "این ادعاها با اهداف خاص سیاسی مطرح می‌شوند و حاکی از تلاش برای وارونه نمایی واقعیت‌های منطقه است."

مقامات اردن در وهلهٔ نخست گفتند که این حملات در قلمرو آنان صورت نگرفته است. اما سپس مهند مبیدین، سخنگوی حکومت آن کشور،‌ با ابراز تسلیت به ایالات متحده گفت که این حمله "هیچ تلفاتی در میان افسران نیروهای مسلح اردن نداشته است.''

این در حالی است که پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس، حملات بر نیروهای امریکایی مستقر در شرق میانه افزایش یافته است.

بر اساس معلومات وزارت دفاع ایالات متحده از ۱۷ اکتوبر سال گذشته تا ۱۱ جنوری امسال کم از کم ۱۳۰ حمله – ۵۳ در عراق و ۷۷ در سوریه – بر نیروهای امریکایی و ایتلاف صورت گرفته است.

کم و بیش ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در عراق و نزدیک به ۹۰۰ نظامی دیگر امریکایی در سوریه مستقر اند.

مسوولیت اکثر حملات راکتی و طیاره‌های بی‌سرنشین بر نیروهای امریکایی و ایتلاف را، مقاومت اسلامی عراق به دوش گرفته است. این ایتلاف گروه‌های تحت حمایت ایران، مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ غزه است.

ایالات متحده نیز در پاسخ این حملات، مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران را در عراق آماج حملات قرار داده است.

گروه‌های مرتبط به ایران روز جمعه ۲۶ جنوری (ششم دلو) هشدار دادند که حملات بیشتر را بر ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در عراق انجام خواهند داد.

این در حالی است که گفتگوها برای خروج نیروهای امریکایی و ایتلاف بین المللی از عراق جریان دارد.

نیروهای ایتلاف مستقر در پایگاه‌های نظامی عراق گفته اند که از اواخر سال ۲۰۲۱ به اینسو ماموریت جنگی خود را در آن کشور متوقف کرده و تنها به قوای مسلح عراق آموزش و مشورت نظامی می‌دهند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG