لینک های دسترسی

Breaking News

آسترالیا بیش از این بیت‌المقدس را به حیث پایتخت اسراییل به رسمیت نمی‌شناسد


نمایی از بیت‌المقدس
نمایی از بیت‌المقدس

آسترالیا روز سه‌شنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) گفت که غرب بیت‌المقدس را به حیث پایتخت اسراییل به رسمیت نمی‌شناسد و به این ترتیب، تصمیم جنجال برانگیز حکومت محافظه‌کار پیشین آن کشور را، معکوس کرد.

پنی وونگ،‌ وزير خارجهٔ آسترالیا، گفت که وضعيت بیت‌المقدس بايد از طريق مذاکرات صلح ميان اسرایيلی‌ها و فلسطينيان حل شود،‌ نه از طريق تصميم‌های يک جانبه.

خانم وونگ گفت:‌ "ما از روشی حمایت نمی‌کنیم که این طرز‌ دید را تضعیف کند. سفارت آسترالیا همیشه در تل البیب بوده و خواهد بود."

حکومت محافظه کار به رهبری اسکات موریسن، صدراعظم پیشین آسترالیا، در سال ۲۰۱۸ میلادی با پیروی از حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده،‌ به خاطر نامگذاری بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل با واکنش گسترده داخلی مواجه شد.

وزیر خارجهٔ آسترالیا افزود: "می‌دانم که این موضوع [به رسمیت شناختن بیت‌المقدس منحیث پایتخت اسراییل] موجب منازعه و پریشانی جامعهٔ آسترالیا شده است و حکومت امروز در جستجوی راه حل آن است."

وونگ همچنین حکومت موریسن را متهم کرد که چنین تصمیم را با انگیزهٔ یک انتخابات بسیار مهم در سیدنی با یک جامعهٔ یهودی اتخاذ کرد. او افزود که تصمیم مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس بر اساس یک بازی "ناموفق" به منظور به دست آوردن یک کرسی در یک حوزهٔ انتخاباتی بود.

تصمیم حکومت آسترالیا در سال ۲۰۱۸ در این خصوص موجب ایجاد تنش با اندونیزیا،‌ پر جمعیت‌ترین کشور اسلامی، نیز شد. این اقدام حکومت پیشین آسترالیا موجب شد تا یک توافق تجارت آزاد میان دو کشور به طور موقت لغو شود.

اسراییل و فلسطین هر دو ادعای مالکیت بر بیت‌المقدس را دارند. بسیاری از کشور‌های خارجی از انتقال سفارت‌های‌شان از تل ابیب به بیت‌المقدس اجتناب کرده اند،‌ زیرا بیم دارند که مبادا گفتگو‌های صلح را متاثر کنند.

برای نخستین بار،‌دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در دسمبر ۲۰۱۷ بیت‌المقدس را به حیث پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت.

به تعقیب آن، ادارهٔ ترمپ به تاریخ ۱۴ می ۲۰۱۸، رسماً سفارت خود را در شهر بیت المقدس افتتاح کرد؛ اقدامی که نه تنها موجب اعتراضات گسترده در فلسطین شد، بلکه برخی از کشور‌های اسلامی نیز به شدت از آن انتقاد کردند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG