لینک های دسترسی

Breaking News

صدراعظم آسترالیا به زودی با رییس جمهور امریکا دیدار می‌کند


صدر اعظم آسترالیا روز چهارشنبه هشتم مارچ‌ (۱۷ حوت) گفت که به زودی با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در امریکا ملاقات خواهد کرد.

انتظار می‌رود که آسترالیا پس از ۱۸ ماه رایزنی، برنامه‌های خود را برای دستیابی به هشت کشتی زیردریایی مجهز با انرژی هسته‌ای فاش کند.

انتونی البانیز، صدر اعظم آسترالیا، گفت: " من با رییس جمهور بایدن در ایالات متحده ملاقات خواهم کرد. ما به زودی در مورد جزییات در مورد تعاملاتی که انجام خواهد شد، اطلاعیه‌‌های بیشتری خواهیم داشت."

صدر اعظم آسترالیا دسترسی به کشتی‌های زیردریایی با استفاده از تکنالوژی امریکا را "بزرگ‌ترین جهش"در توانایی دفاعی در تاریخ این کشور تلقی می‌کند.

ایالات متحده در ماه سپتمبر ۲۰۲۱ میلادی مشارکت جدید خود را با آسترالیا و بریتانیا اعلام کرد تا همکاری‌های امنیتی،‌ دپلوماتیک و دفاعی خود را با این کشور‌ها در حوزهٔ آسیا‌-اقیانوسیه، عمیق کند.

بر اساس توافق میان این دو کشور، آسترالیا دست‌کم به هشت کشتی زیر دریایی امریکایی مجهز با انرژی هسته‌ای دست خواهد یافت. این کشتی‌ها در آسترالیا با استفاده از تکنالوژی امریکا ساخته خواهد شد.

این توافق پس از آن صورت گرفت که آسترالیا قبل از آن توافق ساخت کشتی‌های زیردریایی مجهز با مواد سوخت دیزل و برق با فرانسه را لغو کرد، اقدامی که موجب خشم پاریس شد.

پس از اعلام توافق جدید امنیتی میان ایالات متحده و آسترالیا، فرانسه سفرای خود را از امریکا و آسترالیا فرا خواند.

ژان ییف لودریان،‌ وزیر خارجهٔ فرانسه، در آن زمان گفت که میان ایالات متحده و فرانسه "بحران اعتماد" وجود دارد.

اما پس از یک تماس تلیفونی میان جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، که به تاریخ ۲۲ سپتمبر ۲۰۲۲ صورت گرفت، رهبران دو کشور تلاش کردند تا تنش میان واشنگتن و پاریس کاهش یابد. رهبران دو کشور تصمیم گرفتند تا روند "مشوره‌های عمیق" را برای اعتماد سازی آغاز کنند.

پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بسیاری متحدین امریکا به شمول آسترالیا در تلاش‌ اند تا مصارف بودجهٔ نظامی خود را افزایش بدهند.

XS
SM
MD
LG