لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: تصرف شهر اودیفکا توسط روسیه بهای عدم اقدام کانگرس در مورد اوکراین است


شهر اودیفکا، اوکراین
شهر اودیفکا، اوکراین

قصر سفید روز شنبه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) گفت که تصرف شهر اودیفکا در شرق اوکراین توسط نیروهای روسی بهای اقدام نکردن قانونگذاران امریکایی در تصویب کمک‌های نظامی به اوکراین است.

ادرین واتسن، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید، گفت: " اوکراینی‌ها شجاعانه می‌جنگند، اما تسلیحات آن‌ها رو به اتمام است."

او افزود: "بسیار مهم است که مجلس نمایندگان بدون تاخیر بودجه اضافی را برای اوکراین تصویب کند تا بتوانیم مهمات توپخانه‌ای و سایر تجهیزات حیاتی را که اوکراین برای دفاع از خود به آن نیاز دارد، فراهم کنیم."

اوکراین با کمبود شدید مهمات مواجه شده و کمک‌های نظامی امریکا ماه‌ها است که در کانگرس با اختلاف قانونگذاران بر سر این موضوع به تعویق افتاده است.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه ۱۷ فبروری اعلام کرد که پس از عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی، کنترول کامل شهر اودیفکا در شرق اوکراین را به دست گرفته است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، اطلاع داده که نیروهایش "کنترول کامل ... اودیفکا در جمهوری خلق دونتسک را که یک مرکز دفاعی قدرتمند برای نیروهای مسلح اوکراین بود، به دست گرفتند".

این شهر که حالا کمتر از هزار نفر در آن باقی مانده‌ اند، در شمال دونتسک تحت کنترول روسیه قرار دارد.

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، گفت که نیروهای خود را از پایگاه شرقی اودیفکا خارج کرده تا جان سربازانش را نجات دهد.

روسیه از ماه اکتوبر سال گذشته تلاش‌ها برای تصرف این شهر صنعتی را افزایش داده بود که سبب ویران شدن شهر و تلفات گسترده شد.

زیلینسکی در یک کنفرانس امنیتی در مونیخ گفت: "توانایی نجات مردم ما مهمترین وظیفه ما است."

او گفت: "برای جلوگیری از محاصره شدن، تصمیم گرفته شد که به خطوط دیگر عقب نشینی کنیم، این بدان معنا نیست که مردم چند کیلومتر عقب نشینی کردند و روسیه چیزی را تصرف کرد، چیزی را تصرف نکرده است."

رییس‌جمهور اوکراین روز شنبه در کنفرانس مونیخ از متحدانش خواست تا کمبود تسلیحات را که موقعیت نیروهای روسیه در میدان جنگ را تقویت می‌کند، برطرف کنند.

قصر سفید این بیانیه را در حالی نشر کرد که کاملا هریس، معاون رییس جمهور امریکا، و انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، تلاش کردند متحدان غربی خود را در کنفرانس مونیخ اطمینان دهند که حمایت واشنگتن از کیف علیه تهاجم روسیه ادامه خواهد یافت.

هریس که اوایل روز شنبه در مونیخ در کنار ولادمیر زیلینسکی صحبت می‌کرد، گفت: "از آنجایی که این موضوع به حمایت ما از اوکراین مربوط می‌شود، باید تزلزل‌ناپذیر باشیم و نمی‌توانیم بازی‌های سیاسی انجام دهیم."

در همین حال جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز شنبه با همتای اوکراینی خود تماس گرفت تا بر تعهد ایالات متحده به ادامه حمایت از اوکراین قبل از دومین سالگرد حمله روسیه به این کشور تاکید کند.

قصر سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن به زیلینسکی گفت که اطمینان دارد کانگرس امریکا کمک‌های نظامی را تمدید خواهد کرد، اما افزود که بدون کمک‌های امریکا، کیف قلمرو بیشتری را از دست خواهد داد.

گروه

XS
SM
MD
LG