لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ اوکراین فرماندهی نظامی روسیه را با انتقادات داخلی روبرو کرده است - گزارش


طبق یک گزارش استخباراتی که روز شنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) در تویتر وزارت دفاع بریتانیا نشر شد، شمار فزایندۀ شخصیت‎های مختلف در داخل روسیه، وزارت دفاع آن کشور را در خصوص سوق و ادارۀ جنگ اوکراین به باد انتقاد گرفته اند.

در گزارش آمده است که این انتقادات در حالی افزایش یافته است که نیروهای روسیه در اوکراین طی دو هفتۀ گذشته با شکست‌های پیهم مواجه شده اند.

بر اساس این گزارش، منتقدان عملکرد اردوی روسیه شامل رمضان قدیروف، رهبر چیچن، ییفگینی پریگوژین، رییس شرکت خصوصی نظامی واگنر، شماری از خبرنگاران، هنرمندان و بلاگ نویسان ملی‌گرای نظامی اند.

وزارت دفاع بریتانیا گفته است: "انتقادها، به جای رهبری سیاسی، متوجه فرماندهی نظامی است و نشان‌دهندۀ یک روند مخالفت با نظام روسیه است که تا حدی قابل تحمل بوده است، اما اکنون به عقب برگشتن این روند دشوار خواهد بود."

روسیه اخیراً حملات خود را بر مناطقی چون شهر شرقی خارکیف و شهر جنوبی زاپوریژیا که ادعای ملکیت آن را می کند، متمرکز کرده است.

شاروال خارکیف در تلگرام گفته است که حملات میزایل روسیه به روز شنبه باعث آتش سوزی چندین ساختمان به شمول یک انستیتیوت طبی شده است. والی زاپوریژیا می‌گوید که قوای روسی، روز جمعه میزایل‌های بیشتر را بر مرکز این شهر پرتاب کرده و برای نخستین بار از درون‌های ساخت ایران برای حملات در این شهر استفاده کرد.

ولادیمیر زیلنسکی، رییس جمهور روسیه، روز جمعه در یک پیام ویدیویی گفت که قوای اوکراینی پیشرفت مهم در مناطق شرقی داشته اند و کنترول بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر مربع ساحه را دوباره بدست آورده اند.

آقای زیلنسکی گفت: "سربازان ما تنها در هفتۀ جاری توانستند که حدود ۷۷۶ کیلومتر مربع ساحه در قلمرو شرقی کشور و ۲۹ ساحه به شمول شش ساحه در لوهانسک را دوباره از چنگ روسیه بدست آورند."

قوای اوکراینی در این مناطق که پیش از این در تصرف روسیه قرار داشت، پیشروی کرده و در آنجا گورهای دسته جمعی را پیدا کرده است.

جنگ حالا در نزدیک پایگاه هسته‌ای زاپوریژیا رسیده است و باعث ایجاد نگرانی کارشناسان هسته‌ای شده است. طبق گفتۀ وزارت مراقبت محیط زیست روسیه، یک تصادف می‌تواند ده برابر شعاع مرگبار را تولید کند که بدتر از فاجعۀ هسته‌ای چرنوبل در اوکراین خواهد بود.

چرنوبل محلی در اوکراین است که به خاطر خرابترین فاجعۀ هسته‌ای جهان در سال ۱۹۸۶ مشهور شده است.

رییس اداره بین المللی انرژی اتمی قرار است در آغاز هفتۀ آینده به روسیه سفر کند و در مورد تعیین منطقه مراقبتی در پایگاه هسته‌ای زاپوریژیا که زیر کنترول روسیه است، با مقام‌های این کشور صحبت کند.

XS
SM
MD
LG