لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان بلوچ شش کارگر پاکستانی را کشتند


پولیس پاکستان روز شنبه ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان) اعلام کرد که افراد مسلح در یک حملۀ شب هنگام در ایالت بلوچستان کم از کم شش کارگر ساختمانی را کشتند و دو نفر دیگر را زخمی کردند.

پولیس و شاهدان عینی گفتند که مهاجمان ناشناس زمانی که قربانیان در خواب بودند به محل سکونت آنان در ساحۀ تربت حمله کرده و آنها را به ضرب گلوله کشتند.

انوار الحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، حمله بر کارگران را محکوم و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

کاکر در شبکه ایکس نوشته است: "از شنیدن خبر حمله تروریستی به کارگران بی گناه در تربت عمیقاً متأسفم. ما این اقدام شنیع را محکوم می‌کنیم و متحدانه در برابر تروریزم می‌ایستیم."

گروه تندرو بلوچ بنام اردوی آزادی‌بخش بلوچستان، یک گروه جدایی طلب قومی، مسوولیت این گلوله‌باری را بر عهده گرفته است.

این گروه و سایر شورشیان بلوچ به طور معمول بر نیروهای امنیتی پاکستان و اتباع خارجی به ویژه چینی‌ها که در این ایالت کار می‌کنند، حمله می‌کنند.

گروه‌های مختلف تندروان بلوچ در گذشته نیز مسوولیت حملات بر پروژه‌های مرتبط به دهلیز اقتصادی چین-پاکستان را به دوش گرفته اند و برای جلوگیری از این حملات و حفاظت علایق و کارمندان چینی هزاران نیروی امنیتی پاکستان در بلوچستان توظیف شده اند.

بلوچستان اخیراً سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را از چین تحت برنامه مرتبط به دهلیز اقتصادی چین-پاکستان دریافت کرده است.

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان که به عنوان یک سازمان تروریستی جهانی در فهرست ایالات متحده قرار دارد، بارها به چین هشدار داده که به بهره‌برداری خود از منابع بلوچستان پایان دهد و از این ایالت خارج شوند.

دهلیز اقتصادی چین-پاکستان که بخش عمدهٔ ابتکار یک کمربند یک راه حکومت چین است، ولایت غربی شین‌ژیانگ چین را با بندر گوادر وصل می‌کند. تا کنون ده‌ها میلیارد دالر در چارچوب این پروژهٔ بزرگ اقتصادی صرف ساختن زیربناهای حمل و نقل و انرژی در پاکستان شده است.

بلوچستان کم نفوس ترین ایالت پاکستان است، اما این ایالت سرشار از منابع طبیعی و منرال‌‌ها است. بلوچ‌ها از دیر زمان شکایت دارند که از عواید بلوچستان سهم منصفانه به آنان داده نمی‌شود و این نارضایتی سبب قیام و شورشگری بیش از ده گروه جدایی طلب بلوچ بر ضد حکومت پاکستان شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG