لینک های دسترسی

Breaking News

بازسازی و مرمت شهر غلغله ولایت بامیان


کار بازسازی و مرمت این شهر تاریخی غلغله در ولایت بامیان ازسال گذشته آغاز گردیده بود که تاکنون نیز ادامه دارد و به گفته ای مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان قسمت های مهم این شهر تاریخی طی دو سال مرمت و بازسازی شده است و قرار است بخش های باقی مانده آن نیز در سال آینده میلادی بازسازی گردد.

کبیر دادرس رییس اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که بودجه این پروژه از سوی کشور ایتالیا به مبلغ یک عشاریه دو میلیون دالر پرداخت شده است که توسطه موسسه آیکوموس آلمان تحکیم کاری و بازسازی آن زیر نظر یونسکو صورت می گیرد.

آقای دادرس افزود " بازسازی این شهر توجه بیشتری از سیاحین و جهان گردان را به خود جلب می کند که تأثیرات مثبت زیاد بالای جذب گردشگران در این ولایت دارد".

مسئولان موسسه فرهنگی آیکوموس آلمان می گویند بقایایی این شهر که شامل برج ها، رواقهای گنبد مانند و دیوارهای عظیم که به عنوان موانع حملات دشمن در قدیم ساخته شده است را مرمت و بازسازی می کنند.

انجینر مجتبی میرزایی باستانشناس افغان مقیم جرمنی که مسئولیت تخنیکی ترمیم شهر غلغله را تحت نظر موسسه آیکوموس آلمان بر عهده دارد می گوید " برج ها و گنبدی های که در حدود ٣٠ الی ۴٠ فیصد تخریب شده است، ما این ها را از مواد خودش ومواد های که اطرافش موجود می باشد مرمت کاری وبازسازی می کنیم و باید شکل تاریخی آبده ازبین نرود و آبده را باید نجات بدهیم".

شهر غلغله بامیان
شهر غلغله بامیان

آقای میرزایی می گوید " کار مرمت و بازسازی هشت گنبد ودوبرچ دفاعی در قسمت جنوب وجنوب غرب این شهر تکمیل شده است وفعلن کار در قسمت فوقانی این شهر جریان دارد تا قسمت دیگری آن نیز مرمت وبازسازی شود".

تاریخ نگاران وباستان شناسان می گویند که شهر غلغله اولین بالا حصار و ارگ این ولایت بوده که قدامت آن در اواخر دوره ساسانیان (قرن ششم)، تا دوره غوریان (قرنهای دوازدهم تا سیزدهم)، میلادی برمی گردد.

اما این بالا حصار که در آن زمان محل فرمان روایی و اقامت گاه شاهان آن زمان به حساب می آمد، حدودأ درسال ١٢٢١ میلادی با هجوم لشکریان مغول تحت فرمان چنگیزخان، کاملأ تخریب گردیده و به شهرغلغله مسما شد.

موقعیت این شهر که در وسط مرکز ولایت بامیان ومقابل دو مجسمه های تخریب شده شهمامه و صلصال قرار گرفته است توجه هر بیننده ی را به سوی خود می کشاند.

اما اکنون شماری ازبرج ها، گنبد ها و دیوار های این شهر پرآوازه؛ مرمت و بازسازی شده است که گاهی برنامه های فرهنگی مثل شب شعر به مناسبت های مختلف برگذار می شود.

مورخین می گویند ارگ بالای این تپه، به دنبال سقوط بودیزم مرکز یک شهر اسلامی بود که در ١٢٢١ میلادی توسط لشکریان مغلو تحت رهبری چنگیز این شهر ویران شده و تمام ساکنانش قتل عام گردیده است که بعد از آن نام این شهر، غلغله ( شهرغوغا وفریاد)، یاد می شود.

این درحالیست که فعالان مدنی و باشندگان بامیان با وجودیکه کار مرمت و بازسازی این شهر را مهم و ارزنده میدانند اما از حفاری های غیرقانونی و قاچاق آثارباستانی آن اظهارنگرانی دارند.

XS
SM
MD
LG