لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: بنگله‌دیش نتوانسته جلو خشونت‌ها در کمپ‌های مهاجرین روهینگیا را بگیرد 


دیدبان حقوق بشر امروز ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) با نشر گزارشی گفت که مقامات بنگله‌دیشی نتوانسته اند از مهاجرین روهینگیا در مقابل خشونت‌های روز افزون در کمپ‌ها حفاظت کنند.

این سازمان گفته است که کمپ‌های مهاجرین روهینگیا در بنگله‌دیش شاهد خشونت‌های گروه‌های مسلح و جنایت پیشه است و مقامات کشور میزبان باید سیستمی را ایجاد کند تا مهاجرین روهینگیا بتوانند با استفاده از آن جرایم را به مقامات گزارش دهند.

دیدبان حقوق بشر ۲۶ مورد خشونت‌ علیه مهاجرین روهینگیا را مستندسازی کرده است که قتل، اختطاف، شکنجه، تجاوز و تعرض جنسی و ازدواج‌های اجباری در آن شامل است.

این موارد جرمی بر اساس مصاحبه با ۴۵ مهاجر روهینگیا از جنوری تا اپریل ۲۰۲۳ آشکار شده و گزارش‌های صحی و پولیس آنرا تایید کرده است.

دیدبان حقوق بشر گفته است که قربانیان این رویدادها با ممانعت‌های متعددی برای دسترسی به پولیس، خدمات حقوقی و معاونت‌های طبی مواجه بوده و مقامات بنگله‌دیشی نتوانسته اند از آنان حفاظت کنند، امنیت شان را بهبود بخشند یا عاملان این جرایم را مورد پی‌گرد قرار دهند.

میناکشی گنگولی، معاون بخش آسیای دیدبان حقوق بشر گفت: "تعهد گذشتهٔ شیخ حسینه، صدر اعظم بنگله‌دیش، برای حفاظت از مهاجرین روهینگیا اکنون توسط گروه‌های خشن و سیستم عدلی بی‌تفاوت، تهدید می‌شود."

مقامات بنگله‌دیشی گزارش داده اند که گروه‌های مسلح در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ مهاجر روهینگیا را در کمپ‌ها کشتند و حد اقل ۴۸ مهاجر دیگر در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ کشته شده اند. با آنهم، مهاجرین روهینگیا می‌گویند که رقم کشته شدگان بیشتر از آنچه است که گزارش می‌شود.

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر، بیشتر قربانیان رهبران جامعهٔ مهاجرین روهینگیا یا اعضای خانواده‌های آنان بوده اند.

این در حالی است که شماری زیادی از مهاجرین برای اخاذی پول اختطاف، تهدید و شکنجه می‌شوند. چندین مهاجر روهینگیا از موارد تعرضات جنسی، ازدواج‌های اجباری و جلب و جذب کودکان توسط گروه های مسلح گزارش داده اند.

مهاجرین روهینگیا هراس دارند که این مظالم شدت خواهد گرفت.

یکی از این مهاجرین به دیدبان حقوق بشر گفت: "همه شب صدای گلوله باری را می‌شنویم و زمانی که گلوله باری آغاز می‌شود، همدیگر را محکم در آغوش می‌گیریم و می‌ترسیم که شب بعدی نوبت ما خواهد بود."

قربانیان از گروه‌های مختلف در پی این خشونت‌ها نام برده اند که اردوی نجات روهینگیا اراکان (راخین)، سازمان همبستگی روهینگیا، گروه موننا، محاذ اسلامی و چندین گروه دیگر در آن شامل اند.

بر اساس معلومات وزارت دفاع بنگله‌دیش، حد اقل ۱۱ گروه مسلح در کمپ‌های مهاجرین روهینگیا فعالیت دارند. این گروه‌ها در قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان نیز دخیل بوده و برای کنترول بیشتر بر کمپ‌ها با هم رقابت می‌کنند.

مهاجرین روهینگیا می‌گویند که برای شکایت کردن به پولیس با ممانعت‌های زیادی مانند، مقامات اداری کمپ و نیروهای امنیتی آن مواجه اند و در برخی مواد که نزد پولیس شکایت هم کرده اند به دلیل نداشت پول رشوه و مصارف حقوقی نتوانسته اند آنرا پی‌گیری کنند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که از میان ۲۶ قضیهٔ که مستند سازی شده، تنها سه مورد آن منتج به بازداشت شده است.

شماری از قربانیان گفته اند که جنایت کاران و افسران امنیتی کمپ‌ها با هم رابطه دارند و در موارد مختلف افسران امنیتی در اخاذی، بازداشت‌های خود سرانه و آزار و اذیت مهاجرین دخیل بوده اند.

مقامات به مهاجرینی که خواهان حفاظت شده بودند، می‌گویند که به کمپ دیگر کوچ کنند. برخی از والدین برای حفاظت از فرزندان شان، آنانرا به مالیزیا فرستاده اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که حکومت بنگله‌دیش باید در مشوره با ادارات متحد ملل متحد، به شمول کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهندگان، سازمان بین المللی مهاجرت، صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال، سازمان زنان ملل متحد و صندوق جمعیت ملل متحد، پالیسی امنیتی احترام به حقوق بشر را در کمپ‌ها ایجاد و تطبیق کند.

این سازمان حقوق بشر گفته است که کشورهای امدادگر و ادارات ملل متحد باید بر بنگله‌دیش فشار بیاورد تا موانع بیروکراتیک را حذف کرده و دسترسی به پولیس و محکمه را سهل سازد.

بنگله‌دیش گفته است که توان نگهداری از مهاجرین را ندارد و از جامعهٔ جهانی خواستار کمک شده است.

حدود یک میلیون مهاجر روهینگیا در کمپ‌های مزدحم بنگله‌دیشی زیست دارند. اکثریت این مهاجرین در سال ۲۰۱۷ در پی سرکوب نظامی از میانمار فرار کردند.

پلان پاسخگویی مشترک ملل متحد تا اواسط سال ۲۰۲۳ تنها یک ربع از ۸۷۶ میلیون دالر مورد نیاز برای کمک با مهاجرین روهینگیا را دریافت کرده است. کمبود بودجه سبب شده تا برنامهٔ جهانی غذا هزینهٔ‌ توزیع مواد غذایی به مهاجرین روهینگیا را از ۱۲ دالر به هشت دالر کاهش دهد.

دیدبان حقوق بشر گفته است که کشورهای امدادرسان، به شمول ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیهٔ اروپا و آسترالیا باید برای پاسخگویی به نیازمندی های حفاظتی از مهاجرین روهینگیا وارد عمل شوند.

XS
SM
MD
LG