لینک های دسترسی

Breaking News

هیدربار: موضوع سنگسار باید در اجندای مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه شامل شود


پیش از آغاز گفتگوها بین مقامات ایالات متحده و نمایندگان طالبان در دوحه، پایتخت قطر، هیدربار، مسوول بخش زنان در سازمان دیدبان حقوق، بشرمی‌گوید که در پهلوی سایر مسایل حقوق بشری، موضوع سنگسار توسط حکومت طالبان نیز باید شامل اجندا شود.

خانم بار روز جمعه ۲۸جولای (ششم اسد) در تویتی نگاشته است که موضوعات چون پایان دادن به سنگسار، آزادی مطیع الله ویسا، پایان دادن به آزار و اذیت خبرنگاران به ویژه خبرنگاران زن و خارجی و حمایت از حقوق زنان و دختران باید در دستور کار نشست دوحه قرار گیرد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفت که تام وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان، و رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت خارجه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران در افغانستان، در هفتۀ روان با نمایندگان طالبان و " تکنوکرات‌های مسلکی وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان" در دوحه ملاقات می‌کنند.

در خبرنامه آمده است: "در دوحه، آنان با هیاتی از نمایندگان طالبان و تکنوکرات‌های مسلکی از وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان دیدار خواهند کرد تا علایق اساسی در افغانستان را به بحث بگیرند. مسایل عمدۀ بحث شامل حمایت بشردوستانه برای مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و محترمانه با همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، موضوعات امنیتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مخدرات خواهد بود."

وزارت خارجهٔ طالبان نیز روز پنجشنبه ۲۷ جولای (پنجم اسد) گفت که در پایان ماه جاری هیاتی به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، برای گفتگو با مقامات امریکایی به دوحه می‌رود.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان گفت: "در این گفتگوها بحث در مورد لغو تحریم‌ها و لست سیاه، آزادسازی ذخایر بانکی و بحث در مورد نقض حریم هوایی، برای افغانستان اولویت خواهد داشت."

شماری از مقامات امریکایی پیش از این نیز با رهبران طالبان دیدار کرده اند، اما این نخستین بار است که یک هیات امریکایی با مقامات ارشد حکومت طالبان و تکنوکرات‌های برخی وزارتخانه ها گفتگو می کند.

دیدار میان طالبان و مقامات امریکایی در حالی برگزار می شود که کمتر از ۲۰ روز به دو سالگی بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان باقی مانده است.

مسوول بخش زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر در حالی از موضوع سنگسار در محضر عام ابراز نگرانی کرده که خبرهای تایید ناشده‌ای در مورد سنگسار یک دختر و یک پسر جوان در ولایت بغلان روز جمعه ۲۸ جولای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

منابع نزدیک به طالبان در ولایت بغلان به صدای امریکا گفتند که از موضوع سنگسار روز جمعه در این ولایت مطلع نیستند، اما این منابع تایید کرده اند که این دختر و پسر در بازداشت طالبان هستند. اعضای خانواده این دو زندانی از سنگسار آنها ابراز نگرانی کرده اند.

نخستین حکم قصاص طالبان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ در ولایت فراه پس از آن اجرا شد که هبت‌الله اخندزاده، رهبر طالبان، به قضات حکومت آن گروه دستور داد که باید "حدود و قصاص" را اجرا کنند.

طالبان در جریان حکمرانی شان بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ "نظام شرعی" شان را در افغانستان اجرا می‌کردند، متهمان به قتل را در محضر عام "قصاص" می‌کردند، دستان متهمان و محکومان به دزدی را قطع کرده و در بعضی موارد صورت‌های شان را سیاه کرده و در شهر می‌گشتاندند.

XS
SM
MD
LG