لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن از متحدین ناتو خواست به حمایت‌شان از اوکراین ادامه دهند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه ۱۸ اکتوبر (۲۷ میزان) در آخرین سفر خود منحیث رییس جمهور امریکا به آلمان، از متحدان ناتو خواست تا به حمایت شان از اوکراین در جنگ با روسیه ادامه دهند.

با نزدیک شدن سومین زمستان پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌کیف و متحدین آن نگران‌اند که بازگشت احتمالی دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه، به قصر سفید به معنای کاهش حمایت نظامی ایالات متحده در جنگ اوکراین باشد.

بایدن گفت که متحدان غربی باید "حمایت خود را ادامه دهند... تا اوکراین به یک صلح عادلانه و پایدار دست یابد."

رییس جمهور بایدن افزود: "ما در آستانه زمستانی بسیار دشوار قرار داریم. نباید از حمایت خود دست بکشیم."

اظهارات بایدن در حالی بیان شد که بر اساس گزارش استخبارات کوریای جنوبی، کوریای شمالی تصمیم گرفته است نیروهای نظامی گسترده‌ای را برای حمایت از جنگ روسیه اعزام کند. مقامات استخبارات کوریای جنوبی گفته‌اند که ۱۵۰۰ نیروی ویژه هم ‌اکنون در شرق روسیه در حال آموزش استند.

یک روز پیش، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین روز پنجشنبه "طرح پیروزی" خود را به اتحادیه اروپا و ناتو ارایه کرد، اما متحدانش با تقاضا او برای عضویت فوری در ناتو موافقت نکردند.

واشنگتن و لندن همچنین تقاضای اوکراین برای استفاده از سلاح‌های دوربرد اهدا شده برای کیف علیه اهداف در داخل روسیه را رد کرده‌اند. برلین نیز از ارسال سیستم میزایل دوربرد نوع Taurus برای اوکراین خودداری کرده است.

یک روز قبل، رییس جمهور بایدن با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در برلین ملاقات کرد. شولتز پس از ملاقات با بایدن گفت:‌ "ما با تمام قدرت که می‌توانیم از اوکراین حمایت می‌کنیم. و در عین حال، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که ناتو به یک جناح جنگ مبدل نشود تا اینکه این جنگ به فاجعهٔ بزرگتر تبدیل نشود."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، ایالات متحده بزرگترین کمک‌های نظامی را برای اوکراین فراهم کرده و پس از امریکا، آلمان بیشترین کمک را برای اوکراین ارسال کرده است.

در همین حال، فرانسه و بریتانیا از جمله کشور‌هایی بودند که روز جمعه نگرانی شان را در مورد اعزام نیروهای کوریای شمالی به حمایت روسیه در جنگ اوکراین بیان کردند.
کریستوف لیمون،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ فرانسه، گفته است که افزایش و سرازیر شدن کمک‌های خارجی-از کوریای شمالی به روسیه- بی نهایت نگران کننده است.

کییر استارمر، صدراعظم بریتانیا، در جریان بازدید خود از سفارت کشورش در برلین گفت که اگر اعزام قوای کوریای شمالی به حمایت روسیه واقعیت داشته باشد،‌ نشاندهندهٔ درماندگی روسیه است.

گروه

XS
SM
MD
LG