لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: حملات میزاییلی روسیه بر اوکراین 'وحشت' تهاجم نظامی مسکو را تداعی می‌کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه هشتم جولای (۱۸ سرطان)‌ گفت که حملات میزاییلی روسیه بر اوکراین که سبب کشته شدن ده‌ها غیر نظامی شد، ''وحشت'' تهاجم نظامی روسیه را تداعی می‌کند.

یکی از این میزاییل‌ها به بزرگترین شفاخانه کودکان در کیف، پایتخت اوکراین، اصابت کرد که به گفته رییس جمهور بایدن یاد آورندهٔ ''مظالم هولناک'' روسیه است.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای از قول رییس جمهور بایدن نوشته است:‌ ''بی نهایت با اهمیت است که در این لحظه مهم،‌ جهان در کنار اوکراین ایستاده شود و ما تهاجم روسیه را نادیده نگیریم.''

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، گفته است که نیروهای روسی بیش از ۴۰ میزایل را بر حد اقل پنج مرکز غیرنظامی پرتاب کردند. به گفته زیلینسکی،‌ در این حملات دست‌کم ۳۷ نفر، به شمول سه کودک، کشته و بیش از ۱۷۰ نفر دیگر زخمی شده‌ اند.

رییس جمهور زیلنسکی همچنین خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این حمله شد.

حملات میزاییلی روسیه بر اوکراین در حالی صورت گرفت که قرار است ایالات متحده روز سه‌شنبه نهم جولای در شهر واشنگتن‌ دی‌سی میزبان نشست سران ناتو باشد، نشستی که قرار است سه روز دوام کند.

بایدن گفت که در جریان این نشست ''با رییس جمهور زیلینسکی ملاقات می‌کنم تا واضح کنم که حمایت ما از اوکراین تزلزل ناپذیر است."

بایدن افزود: ''ما یکجا با متحدین خود اقدامات جدیدی را اعلام می‌کنیم که دفاع هوایی اوکراین را تقویت کنیم تا در مقابل حملات روسیه از شهر‌ها و غیرنظامیان محافظت کند. ایالات متحده در کنار مردم اوکراین ایستاده است."

نشست سران ناتو که مصادف با هفتادوپنجمین سالرزو تاسیس این پیمان است، کمک نظامی با اوکراین، در محراق توجه آن قرار دارد.

انتظار می‌رود که در نشست واشنگتن، سران ناتو به ادامهٔ کمک با اوکراین متعهد شوند. اما عضویت اوکراین در این پیمان و اعزام سربازان ناتو به اوکراین، هنوز هم خط قرمز برای این سازمان است.

گروه

XS
SM
MD
LG