لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: بایدن هنوز هم به راه حل دو دولت -اسراییل و فلسطین-معتقد است


از راست به چپ، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا
از راست به چپ، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا

یک روز پس از آنکه بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، به ایجاد دولت فلسطین مخالفت کرد، قصر سفید روز جمعه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) گفت که جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، هنوز هم به راه حل دو دولت-اسراییل و فلسطین-باورمند است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، پس از صحبت تیلفونی رهبران دو کشور گفت که رییس جمهور بایدن هنوز هم معتقد به راه حل دو دولت اسراییل و فلسطین است، اما رسیدن به این وضعیت مستلزم کار‌های دشوار است.

بایدن روز جمعه از طریق تیلفون با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در مورد جنگ در نوار غزه صحبت کرد.

در یک ماه گذشته این تماس در حالی برای نخستین بار صورت گرفته است که گزارش‌هایی از تنش میان رهبران دو کشور گزارش شده است.

یک روز پیش از این،‌ روز پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی)، صدراعظم اسراییل گفت که او به ایالات متحده گفته است که با حمایت دیرینهٔ واشنگتن از ایجاد یک دولت فلسطینی مخالف است.

پیش از این، رهبران این دو کشور برای آخرین بار به تاریخ ۲۳ دسمبر باهم صحبت کردند و سکوت پس از آن بار‌ها سبب پرسش‌هایی در مورد اختلافات بایدن و نتنیاهو در مورد حملات تهاجمی اسراییل بر غزه و پلان‌های بعدی آن شد.

با اینحال، مقامات ایالات متحده اختلاف شدید میان بایدن و نتنیاهو را رد کرده اند.
کربی در مورد گفت:‌ "آنان [بایدن و نتنیاهو] از دیر زمان به اینسو با یکدیگر آشنایی دارند. آنها در هر مورد با هم موافق نیستند و شما هم از آنان چنین انتظار نداشته باشید."

بایدن دموکرات و نتنیاهو دست راستی در گذشته روابط پیچیده‌ای داشته‌اند، اما رییس‌ جمهور ایالات متحده از زمان حملات حماس که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته صورت گرفته، با جدیت از اسراییل حمایت کرده است.

نتنیاهو روز پنجشنبه گفت که کشورش ''باید بر تمام قلمرو غرب رود اردن کنترول داشته باشد" و افزود که این موقف را با ''دوستان امریکایی اسراییل''روشن ساخته است.

واشنگتن در مقابل تاکید کرد که معتقد بر این است که تشکیل ایجاد یک دولت فلسطینی یگانه راه تضمین امنیت دراز مدت اسراییل است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، در مورد اظهارات نتنیاهو گفت:‌ ''واضح است که ما آنرا از نظر متفاوت می‌بینیم."

پیش از این، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، یک روز قبل از نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس، بار دیگر خواهان مسیری شد که منتج به ایجاد دولت فلسطین شود. بلینکن خطاب به مقامات اسراییل گفت:"شما در غیاب آن [دولت فلسطین] امنیت واقعی مورد نیاز را به دست نخواهید آورد." و افزود که "برای صلح شرق میانه مسیر رسیدن به یک دولت فلسطینی لازمی است".

بلینکن هفتهٔ گذشته در جریان سفرش به شرق میانه به مقامات اسراییل تاکید کرد که کشور‌های عرب از جمله عربستان سعودی متعهد به بازسازی غزه و ایجاد حکومتداری برای فلسطینی‌ها است، اما مشروط بر اینکه اسراییل شرایط را برای ایجاد دولت فلسطین مهیا کند.

نتنیاهو روز پنجشنبه اما تاکید کرد که ''یک صدراعظم در اسراییل باید قابلیت نه گفتن به دوستان ما را داشته باشد. زمانیکه نیاز باشد، نه بگوید و ممکن باشد، بلی بگوید."

گروه

XS
SM
MD
LG