لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: جمهوریخواهان مانع کاهش هزینهٔ مصارف امریکایی‌ها می‌شوند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه ۱۰ جولای (۱۹ سرطان) با انتقاد از حزب مخالف حکومت اش گفت که جمهوریخواهان مانع تلاش‌ها برای کاهش هزینۀ مصارف شهروندان امریکایی می‌شوند.

رییس جمهور بایدن ناوقت یکشنبه در تویتی نوشت که "جمهوری‌خواهان هیچ کاری انجام نمی‌دهند مگر اینکه مانع تلاش‌های ما برای کاهش افزایش قیمت تیل، کاهش قیمت مواد غذایی، کاهش هزینه‌های مراقبت‌های صحی، و امیدواریم که به زودی، هزینه‌های دواهای تجویزی شما را کاهش دهند. این درست نیست. به همین دلیل است که این انتخابات [میان دوره‌ای] بسیار مهم خواهد بود."

رییس جمهور امریکا این اظهارات را در حالی بیان کرد که قرار است انتخابات میان دوره‌ای کانگرس ایالات متحده به تاریخ هشتم نومبر سال روان میلادی برگزار شود.

در حال حاضر، از جمله ۱۰۰ کرسی سنای امریکا، ۵۰ آن جمهوریخواه، ۴۸ کرسی در اختیار دموکرات‌ها و دو کرسی در کنترول سناتوران مستقلی است که همسو با دموکرات‌ها اند.

بر اساس قانون، معاون رییس جمهور ایالات متحده نیز از حق یک رای در مجلس سنا برخوردار است و روی همین دلیل، حزب حاکم در سنای ایالات متحده اکثریت را در کنترول خود دارد. از جمله ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، ۲۲۴ کرسی آن در کنترول دموکرات‌ها قرار دارد.

این اظهارات رییس جمهور ایالات متحده در حالی بیان شده است که پس از همه‌گیری کووید۱۹، امریکا با تورم پولی دست و پنجه نرم می‌کند که در چهار دههٔ گذشته، بی سابقه بوده است. تورم پولی در ایالات متحده موجب شده تا هزینهٔ نیازمندی های اولیه خانواده ها در امریکا از جمله مواد خوراکی و تیل افزایش قابل ملاحظه پیدا کند.

پیش از این، جنیت یلن، وزیر مالیۀ ایالات متحده، به تاریخ ۱۹ جون (۲۹ جوزا) گفت که رکود مالی امریکا "اجتناب ناپذیر" است.خانم یلن به شبکۀ خبری ای‌بی‌سی گفت: "توقع من این است که اقتصاد بطی می‌شود. فکر کنم که رکود مالی اجتناب ناپذیر است."

اظهارات این مقام ارشد ایالات متحده چند روز پس از آن بیان شد که ادارۀ ذخایر فدرال امریکا میزان بهرۀ بانکی را بلند برد،‌ اقدامی که موجب افزایش نگرانی‌ها از انقباض اقتصادی در ایالات متحده شد.

شماری از کارشناسان اقتصادی به این باوراند که افزایش بهرهٔ بانکی در ایالات متحده به تنها قادر نخواهد بود تا مانع تورم پولی در این کشور شود.

در همین حال، حکومت ادارهٔ رییس جمهور بایدن لغو تعرفه های گمرکی چین را زیر بررسی دارد، اقدامی که در صورت عملی شدن، موجب کاهش قیمت کالا ها در ایالات متحده خواهد شد.

جينا رايموندو، وزير تجارت امریکا، در اوایل ماه جون گفت که هدف بررسی لغو تعرفه های گمرکی چین که در دورهٔ ریاست جمهور دونالد ترمپ وضع شده بود، رسیدگی به میزان بلند تورم است که امریکا با آن مواجه است.

اگر ایالات متحده تعرفه‌های گمرکی بر چین را که در دورهٔ ریاست جمهوری دونالد ترمپ وضع شده است، لغو کند، این کار سبب خواهد شد تا شرکت‌های مستقر در امریکا قادر به رقابت در مقابل کالاهای وارداتی از چین نباشند در نتیجه، شماری از این شرکت ها ناگزیر خواهند شد تا کارمندان شان را از وظایف شان برکنار کنند و این اقدام به نوبهٔ خود موجب افزایش بیکاری و در نهایت رکود اقتصادی در این کشور خواهد شد.

مقام های چین نیز گفته اند که کاهش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای صادراتی آن کشور، هزینهٔ‌ مصارف امریکایی‌ها را کاهش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG