لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: از اوکراین 'دوری' نخواهم کرد


جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز سه‌شنبه ۱۲ دسمبر در یک کنفرانس خبری مشترک در قصر سفید
جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز سه‌شنبه ۱۲ دسمبر در یک کنفرانس خبری مشترک در قصر سفید

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) بار دیگر تعهد کرد که از اوکراین ''دوری'' نخواهد کرد و کیف را تنها نخواهد گذاشت.

بایدن پس از ملاقات با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در یک کنفرانس مشترک خبری در قصر سفید گفت: ''ما می‌خواهیم که اوکراین برندهٔ جنگ شود…من از اوکراین دوری نخواهم کرد و مردم امریکا نیز دوری نخواهد کرد.''

بایدن تاکید کرد که اگر اجازه داده شود که اوکراین در جنگ بازنده شود، چنین وضعیت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، و متجاوزین را در جهان جسور خواهد کرد.

رییس‌ جمهور ایالات متحده به رییس جمهور اوکراین گفت که اگر کانگرس امریکا کمک‌های تازه نظامی را برای کیف تصویب نکند، این اقدام قانونگذاران کشورش به مثابهٔ‌ ''تحفه‌ای کرسمس'' به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، خواهد بود.

سناتوران جمهوری‌خواه کانگرس ایالات متحده به تاریخ ششم دسمبر (۱۵ قوس) در جریان یک رای‌گیری، جلو تصویب بستهٔ کمکی را گرفتند که مساعدت برای اوکراین و اسراییل نیز در آن شامل بود.

زیلینسکی در این کنفرانس خبری مشترک خطاب به همتای امریکایی‌اش گفت که با وجودیکه کانگرس ایالات متحده کمک‌های جدید را به کیف متوقف کرده، کشورش هنوز هم می‌تواند روسیه را شکست بدهد.

زیلینسکی که پس از ملاقات با رهبران کانگرس-سنا و مجلس نمایندگان- در قصر سفید صحبت می‌کرد، به خبرنگاران گفت که نیروهای اوکراینی ''هر روز به اثبات می‌رسانند که اوکراین می‌تواند برنده شود."

با وجودیکه کانگرس امریکا بستهٔ کمک‌های جدید نظامی برای اوکراین را تصویب نکرده است، زیلینسکی با خوش‌بینی محتاطانه‌ای گفت نشانه‌هایی وجود دارد که کمک‌های نظامی امریکا برای کشورش دو باره از سر گرفته شود.

زیلینسکی پس از ملاقات با رهبران کانگرس امریکا گفت سینگال‌های مثبت را از قانونگذاران ایالات متحده به دست آورده است، اما گفت: ''ما باید کلمات را از نتایج مشخص جدا کنیم. بنا بر این، ما به نتایج مشخص حساب می‌کنیم.''

ادارهٔ بایدن بر کانگرس فشار آورده است تا بستهٔ کمکی را که ۶۰ میلیارد دالر برای اوکراین و حدود ۱۴ میلیارد دالر به اسراییل در آن در نظر گرفته شده است، پیش از پایان سال تصویب کند.

قصر سفید هشدار داده است که اگر کانگرس ایالات متحده در زمینۀ کمک به اوکراین اقدام نکند، منابع برای فراهم آوری کمک‌ها به این کشور تا اخیر سال خواهد خشکید.

شلیندا یانگ، رییس بودجهٔ قصر سفید گفته است که تقریباً تمام ۱۱۱ میلیارد دالر کمکی که به اوکراین اختصاص داده شده بود، مصرف شده است.

در همین حال، مقامات مسکو گفته اند که با وجود سرازیر شدن کمک نظامی به ارزش‌ ده‌ها میلیارد دالر برای اوکراین، کیف هیچ دست‌آوردی در میدان جنگ نداشته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه شنبه گفت: ''مهم است که هر کس باید بداند که ده‌ها میلیارد دالری که در اوکراین تزریق شد، برای موفقعیت [کیف] در میدان جنگ کمک نکرد.''

مقامات روسیه همچنین گفته اند که با سرد شدن هوا، پیشروی خود را در میدان نبرد ادامه داده و حملات هوایی روسیه بر شهر‌های اوکراین افزایش پیدا می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG