لینک های دسترسی

Breaking News

چین به اقدام امریکا برای نشر اطلاعات در مورد منشای کووید۱۹ اعتراض کرد


انستیتیوت ویروس شناسی در شهر ووهان چین
انستیتیوت ویروس شناسی در شهر ووهان چین

وزارت خارجه چین به تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر غیر محرم کردن اطلاعات درباره منشای همه‌گیری کووید ۱۹ اعتراض کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این واکنش گفت که ''اطلاعات مربوط به چین در این گزارش واقعیت را نادرست نشان می‌دهد."

این مقام چینی از امریکا خواست تا نشر آنچه را که به گفتۀ وی ''دستکاری سیاسی '' درباره منشای کووید ۱۹ است، متوقف کند.

رییس جمهور امریکا روز گذشته قانونی را امضا کرد که براساس آن اطلاعات به‌دست آمده توسط نهادهای استخباراتی امریکا در مورد منشا و چگونگی پخش کروناویروس از حالت محرم خارج و قابل انتشار می‌شود.

این قانون قبلاً از سوی مجلس نمایندگان و سنای کانگرس ایالات متحده بدون مخالفت تصویب شده بود.

چند هفته پیش، در هشتم حوت، روزنامه وال‌استریت ژورنال از یک سند محرمانه دولت امریکا خبر داد که نشان می‌دهد وزارت انرژی این کشور همراه با اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) علت همه‌گیری کروناویروس را نشت این ویروس از یک آزمایشگاه در چین می‌دانند.

همه‌گیری کووید۱۹ به ابتلای حدود ۷۰۰ میلیون نفر در جهان و مرگ دست‌کم ۷.۶ میلیون نفر منجر شد.
روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش خود نوشته بود که به تازگی یک گزارش محرم ادارهٔ استخبارات ملی ایالات متحده در اختیار قصر سفید و کانگرس قرار گرفته است و در آن ارزیابی جدید وزارت انرژی مشابه چیزی است که پیشتر اف‌بی‌آی گزارش داده بود.

براساس این گزارش، هرچند برخی از نهادهای امریکایی نشت ویروس را عامل همه‌گیری کووید۱۹ دانسته‌اند اما چهار سازمان استخباراتی دیگر امریکا همچنان بر این باورند که انتشار کروناویروس به صورت طبیعی صورت گرفته است.

هنوز سازمان استخبارات مرکزی امریکا (سی‌آی‌ای) نتوانسته نسبت به منشا انتشار این ویروس به یک جمع‌بندی برسد.

پیشتر گفته شده بود که همه‌گیری کووید۱۹ منشای حیوانی داشته و از حیوان به انسان‌ها منتقل شده است.

اما برخی‌ها گفته اند که آزمایشگاه‌‌های ویروس شناسی در شهر ووهان چین عامل انتشار این بیماری است. ووهان اولین شهر جهان بود که کروناویروس در آن همه‌گیر شد.

چین از آغاز همه‌گیری کووید۱۹، انتشار کروناویروس را از ووهان رد می‌کند و می‌گوید که این ویروس از خارج، وارد این کشور شده است. بر خلاف این نظر، نهادهای استخباراتی امریکا تاکید دارند که اولین مورد کروناویروس در نومبر سال ۲۰۱۹ از ووهان به دیگران سرایت پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG