لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن:‌ امریکا تلاش می‌کند آتش‌بس در غزه 'دست‌کم برای شش هفته' برقرار شود


از راست به چپ، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و عبدالله دوم، پادشاه اردن
از راست به چپ، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و عبدالله دوم، پادشاه اردن

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) گفت که امریکا تلاش می‌کند ''آتش‌بس دست‌کم برای شش هفته'' در نوار غزه برقرار شود و این اقدام بخشی از یک توافق گسترده‌تر است که شامل آزادی گروگان‌ها از نزد حماس می‌شود.

بایدن این اظهارات را حین ملاقات با عبدالله دوم، پادشاه اردن، در قصر سفید بیان کرد و گفت:‌ ''ایالات متحده روی توافقی برای آزادی گروگان‌ها بین اسراییل و حماس کار می‌کند.''

رییس جمهور ایالات متحده همچنان گفت که غیرنظامیانی که در شهر جنوبی رفح که با مصر هم‌مرز است، باید محافظت شوند. این در حالی است که اسراییل در حال بررسی عملیات زمینی بر رفح است، جاییکه بیش از یک میلیون فلسطینی به دلیل حملات اسراییل پناه برده اند و در آنجا گیر مانده اند.

در همین حال، عبدالله دوم، پادشاه اردن، روز دوشنبه هنگام بازدید از قصر سفید خواهان آتش‌بس فوری میان اسراییل و حماس شد.

پادشاه اردن هنگام ملاقات با رییس جمهور ایالات متحده گفت: ''ما همین حالا به آتش‌بس دوامدار نیاز داریم.''

این مقام ارشد اردن با اشاره به طرح اسراییل مبنی بر عملیات زمینی در رفح گفت که ''حملات زمینی اسراییل بر ساحهٔ مزدحم رفح واقع در جنوب غزه به یقین موجب ایجاد یک فاجعه انسانی دیگر می‌شود.''

در هفته‌های اخیر مصر و قطر طرح توافقی را پیشنهاد کردند تا جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه دست‌کم برای چندین هفته متوقف شود و گروگان‌ها نیز از نزد حماس آزاد شوند.

اما حماس در پاسخ به این پیشنهاد خواستار بیرون شدن نیروهای اسراییلی و پایان بمباردمان آنان بر غزه شده است. حماس همچنان گفته است که باید حق حکومتداری بر این قلمرو و بازسازی ظرفیت نظامی خود را داشته باشد. اسراییل این شرایط حماس را رد کرده است.

پس از آنکه جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده، و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل نیزتا حال نوار غزه را آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، از کشته شدن نزدیک ۲۸ هزار و ۲۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در اثر حملات نظامیان اسراییلی خبر داده است. حملات اسراییل همچنان سبب بیجا شدن حدود دو میلیون فلسطینی شده است.

در تهیه‌ این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG