لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین تماس تلیفونی بایدن با شی دو ساعت دوام کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ناوقت روز چهار ‌شنبه ۱۰ فبروری (۲۲ دلو) در تماسی تلیفونی با شی جینپنگ، رییس جمهور چین صحبت کرد.

در این تماس تلیفونی که به گفتۀ آقای بایدن دو ساعت دوام کرد، رییس جمهور بایدن بر اولویت های خود مبنی بر حفظ امنیت و سلامت برای شهروندان امریکا و حفظ آزادی در حوزۀ اقیانوس آرام و اقیانوس هند تاکید کرد.

قصر سفر با نشر بیانیه‌ای گفته است که این دو رهبر همچنین در مورد همه گیری کروناویروس، تغییرات اقلیم و احتمال مذاکره در زمینه کنترول تسلیحات، گفتگو کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است:‌ "رییس جمهور بایدن نگرانی‌های بنیادین خود را درباره اقدامات اقتصادی زورگویانه و غیرمنصفانه بیجینگ، سرکوب در هانگ کانگ، نقض حقوق بشر در شین ژیانگ و قدرت‌نمایی روزافزون در منطقه به ويژه در قبال تایوان ابراز کرد."

براساس گزارش تلویزیون دولتی چین رییس جمهور شی به آقای بایدن گفته است که همکاری دو جانبه تنها گزینه‌ٔ برای حل و مدیریت اختلافات است. آقای شی برای جلوگیری از هر نوع سو تفاهم خواستار از سرگیری مکانیزم های گفتگوی یک به یک شد.

در گزارش این رسانۀ چین همچنین گفته شده که شی ابراز امیدواری کرده که ایالات متحده در مواردی مانند تایوان ، هانگ کانگ و شین ژیانگ، که مربوط به امور داخلی چین و "حاکمیت و تمامیت ارضی" آن کشور است، "محتاطانه" رفتار کند.

روابط ایالات متحده و چین در این اواخر به خاطر مسایل تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، حق ملکیت فکری، بدرفتاری بیجینگ با اقلیت‌های آن‌کشور به ویژه مسلمانان اویغور، نقض حقوق بشر در چین و رویکرد مستبدانۀ بیجینگ در هانگ کانگ به شدت کشیده شده است.

فزون طلبی بیجینگ در دریای جنوب چین و مناقشۀ آن با تایوان از دیگر مسایلی بود که روابط چین و ایالات متحده را در زمان حکومت دونالد ترمپ، به شدت پرتنش ساخته بود.

دولت جو بایدن از ابتدای کار خود، به نقض گسترده حقوق بشر در چین اشاره داشته است. انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در نخستین صحبت با یانگ جیچی، ارشد‌ترین دپلومات چینی، از برخورد چین با اویغور‌ها، تبتی‌ها و هانگ کانگی‌ها انتقاد کرد.

وزیر خارجهٔ امریکا گفته است که او موافق است که بیجینگ در منطقهٔ غربی شین‌ژیانگ دست به کشتار عام می‌زند؛ جاییکه گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که بیجینگ یک میلیون اویغور و سایرین را که بیشتر شان مسلمانان اند در کمپ‌ها نگهداری می‌کند.

آقای بلینکن گفته است که در برخورد با چین، سیاست ادارهٔ دونالد ترمپ را ادامه خواهد داد.

اما چین همواره گفته است که موضوع تبت و هانگ کانگ از امور داخلی این کشور بوده و در این خصوص هیچ گونه مداخلهٔ خارجی را تحمل نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG