لینک های دسترسی

Breaking News

موقف بایدن و ترمپ در قبال آینده تجارت با چین


جو بایدن، رییس جمهور امریکا، در هفته جاری تعرفه های گمرکی بر تولیدات ساخت چین به شمول موترهای برقی را شدیداً افزایش داد.

موقف گیری‌های سرسختانه در برابر چین یکی از محدود مواردی است که هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان، به شمول جو بایدن و دونالد ترمپ در مورد آن اتفاق نظر دارند.

بایدن گفت:"حکومت چین از سال‌ها به اینسو، پول دولتی را در شرکت های چینایی در طیف وسیعی از صنایع به شمول فولاد، المونیم، چیپ‌های نیمه هادی، موتر های برقی و تخته های سولر، که همه صنایع آینده اند، سرازیر کرده است."

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا و کاندید حزب جمهوریخواه، گفت:"چین در حال حاضر ما را در بازار شکست داده است. [اداره بایدن] از آنچه من [در قبال چین] انجام دادم، فاصله گرفت. چین جای ما را در بازار گرفته است."

بایدن و ترمپ هر دو می گویند که چین را به دلیل روش های تجارتی این کشور که به گفته آنان قوانین بین المللی را نقض می کند، مجازات می کنند.

بایدن این هفته تعرفه های گمرکی بر واردات موتر های برقی ساخت چین را چهار برابر افزایش داد و آنرا به صد در صد رساند. او همچنان تعرفه های گمرکی بر بعضی تولیدات فولاد و المونیم ساخت چین را ۲۵ در صد و تعرفه بر چیپ‌های نیمه هادی چینایی را تا ۵۰ در صد افزایش داد.

او گفت: "ما علیه ظرفیت مازاد چین در این صنایع مقابله خواهیم کرد. ما در حال سرمایه گذاری های بزرگ در بخش تولید فولاد و المونیم در داخل امریکا استیم."

بایدن این اقدامات را پس از بازنگری تعرفه های گمرکی وضع شده در جریان حکومت ترمپ، اتخاذ کرد.

ترمپ این اقدامات بایدن را "خیلی ناچیز و خیلی دیر" توصیف کرد.

او گفت: "آنان این کار را باید خیلی قبل انجام می دادند. باید بر سایر موتر های ساخت چین نیز تعرفه وضع شود. و باید بر بسیاری تولیدات دیگر چین نیز تعرفه وضع کرد."

پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نومبر که بایدن و ترمپ در مقابل هم قرار خواهند گرفت، دو طرف تلاش خواهند کرد تا رای دهندگان را قناعت دهند که سیاست های آنان در قبال چین به نفع کارگران امریکایی است.

تعرفه های گمرکی بر واردات تولیدات چینایی از غذا های بحری گرفته تا لوازم برق، برای نخستین بار در حکومت ترمپ وضع شد.

بایدن برخی این تعرفه ها را حفظ کرده و سکتور های کلیدی چون انرژی پاک را هدف قرار داده است، آنچه همسو با طرح وی برای تقویت تولید موتر های برقی ساخت امریکا و سایر فناوری ها است که هدف آن مبارزه با تغییر اقلیم و حفظ تسلط بر صنایع تولیدی فناوری می باشد.

یکی از تفاوت های دیگر این است که بایدن برنامه‌های خود را با متحدین واشنگتن، به شمول گروه جی هفت، همسو می سازد.

ریچل زیمبا کارشناس مرکز امنیت امریکای جدید در مورد چنین گفت: "اداره ترمپ کاملاً مایل بود که از تعرفه‌های گمرکی برای دست یافتن به معاملات بهتر استفاده کند و تمایل کمتری نسبت به سرمایه گذاری در داخل امریکا و ایجاد زنجیره تامین بدیل داشت. [اداره ترمپ] حتا کمتر مایل بود تا با متحدین امریکا در قسمت ایجاد زنجیره های تامین بدیل کار کند."

ترمپ می گوید که رویکرد وسیعتر و بزرگتر وی مبنی بر وضع میلیارد ها دالر تعرفه گمرکی بر تولیدات چینایی بهتر است، اما بایدن گفته است که حمله هدفمندانه وی بر تولیدات ساخت چین موثرتر می باشد.

در هر حالت، چین گفته است که دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد و در ماه نومبر، رای دهندگان در امریکا، در مورد نوعیت رویکرد واشنگتن در قبال بیجینگ، تصمیم خواهند گرفت.

گروه

XS
SM
MD
LG