لینک های دسترسی

Breaking News

سفر بایدن به اسراییل؛ نشست بایدن در اردن به خاطر حمله بر شفاخانۀ غزه فسخ شد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۸ (۲۶میزان) در حالی وارد اسراییل شد، که حمله بر یک شفاخانه در غزه که منجر به کشته شدن کم از کم ۵۰۰ نفر شد، واکنش گستردۀ بین‌المللی را بر انگیخته است.

مقام‌های فلسطینی ادعا می‌کنند که اسراییل این حمله را انجام داده است، اما مقام‌های اسراییلی به شمول صدر اعظم آن کشور، حملهٔ ناکام گروه جهاد اسلامی مستقر در غزه را عامل این رویداد می‌خوانند.

قرار بود بایدن پس از دیدار با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، و تاکید مجدد حمایت ایالات متحده از آن کشور، برای شرکت در یک نشست مهم دیگر به اردن سفر کند، اما به دلیل حملۀ مرگبار بر شفاخانۀ غزه این دیدار لغو شد.

بایدن به صدر اعظم اسراییل گفت که به خاطر انفجار در شفاخانۀ غزه "عمیقاً اندوهگین و خشمگین" است. او با اشاره به انفجار شفاخانۀ غزه، خطاب به نتنیاهو گفت: "براساس آنچه من دیده‌ام، این کار از سوی تیم دیگر انجام شده است، نه شما."

رییس جمهور ایالات متحده یکبار دیگر وعده سپرد که اسراییل برای دفاع از خویش، آنچه را نیاز دارد، به دست می‌آورد.

بر اساس برنامۀ سفر بایدن، باید وی پس از سفر به اسراییل، به عمان و اردن می‌رفت و با محمود عباس، رییس ادارۀ خودگردان فلسطین نیز دیدار می‌کرد، اما به دلیل اینکه عبدالله، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر مخالفت خود را با این دیدار ابراز کردند، سفر بایدن به اردن لغو شد.

قصر سفید روز سه شنبه و پیش از عزیمت بایدن به منطقه با نشر بیانیه‌ای گفته بود: "پس از مشورت با عبدالله دوم، پادشان اردن و اعلام روزهای سوگواری از سوی محمود عباس، رییس ادارۀ فلسطینی، رییس جمهور بایدن سفرش را به اردن و نشست برنامه‌ریزی شده با عبدالله و السیسی، رییس جمهور مصر را به تعویق خواهد انداخت."

پس از حملۀ حماس بر اسراییل که منجر به کشته شدن حدود ۱۴۰۰ نفر در اسراییل شد، نیروهای اسراییلی حملات هوایی انتقامجویانه را بر غزه آغاز کردند که تا روز سه شنبه شمار تلفات فلسطینیان که بیشتر آنان غیرنظامیان بودند، به حدود ۳۰۰۰ رسیده بود و با رویداد اخیر این رقم به بیش از ۳۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

اسراییل که غزه را به شدت محاصره کرده است، همچنین جریان آب، غذا، تیل و دیگر مواد ضروری را به این ساحه مسدود کرده است، اقدامی که به گفتۀ شماری از رهبران اتحادیه اروپا "همسو با قوانین بین‌المللی نیست." اکثر رهبران کشورهای اسلامی نیز این اقدام اسراییل را "غیرانسانی" و شماری آن را "جنایت بشری" خوانده اند.

محمود عباس روز چهارشنبه به رام‌الله برگشت، جاییکه هزاران فلسطینی در اعتراض به انفجار مرگبار شفاخانۀ غزه تظاهرات را راه اندازی کردند. مسلمانان در شماری از کشورهای اسلامی به شمول ایران، ترکیه، مصر و لبنان به خاطر این رویداد تظاهرات را برپا کردند.

در همین حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری شده و از حماس خواسته است تا حدود ۲۰۰ نفری را که در جریان حمله بر اسراییل گروگان گرفته بود، از بند رها کند. گوتیرش همچنان از اسراییل خواسته است تا به انتقال نامحدود کمک‌های بشری به غزه اجازه دهد.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در مورد قطعنامه‌ای که برازیل پیش نویس آن را تهیه کرده است رای گیری کند. این قطعنامه خواستار توقف تنش میان حماس و اسراییل شده و نیز بر دسترسی نهادهای امدادرسان و انتقال کمک‌های بشری به غزه تاکید کرده است.

دپلومات‌ها گفته اند که به درخواست امارات متحده عرب و روسیه، شورای امنیت در نشست روز چهارشنبه در مورد حمله بر شفاخانۀ غزه نیز بحث خواهد کرد.

اسراییل که عملیات زمینی بر غزه را در نظر دارد، به باشندگان این ساحه دستور داده است که خانه‌های شان را ترک کنند. تا اکنون حدود ۶۰۰ هزار باشندۀ غزه پس از هشدار اسراییل، خانه‌های شان را ترک کرده و آواره شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG