لینک های دسترسی

Breaking News

آتش‌سوزی در زندان اوین ایران؛ چهار نفر کشته و ۶۱ نفر زخمی شدند


قوۀ قضاییۀ ایران گفته است که در اثر آتش‌سوزی که شام شنبه در زندان اوین آن کشور به وقوع پیوست، چهار نفر کشته و کم از کم ۶۱ نفر دیگر زخمی شده است.

خبرگزاری میزان مربوط قوۀ قضاییۀ ایران روز یکشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) گفته است که قربانیان در اثر "استنشاق دود" جان باخته و مصدوم شده اند که وضعیت چهار نفر از آنان وخیم توصیف شده است.

به گزارش این خبرگزاری، آتش‌سوزی در پی "درگیری" بین برخی از زندانیان "بند ویژه سرقت" و "محکومیت‌های مالی" در "کارگاه خیاطی" این زندان به وقوع پیوست و بعداً مهار شد.

در همین حال، شماری از فعالان با نشر ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده اند که در هنگام آتش‌سوزی، صدای فیر و انفجار از داخل زندان به گوش رسیده است. فعالان گفته اند که اکثر زندانیان در اثر "تیراندازی مستقیم" و اصابت "گلوله‌های ساچمه‌ای" به بدن شان زخمی شده اند.

آتش‌سوزی در زندان بدنام اوین در حالی به وقوع می‌پیوندد که ایران در چند هفتۀ اخیر و در پی درگذشت مهسا امینی، جوان ۲۲ سالۀ کرد ایرانی در زیر نظارت پولیس ارشاد آن کشور، شاهد تظاهرات گسترده بوده است. شماری از معترضان بازداشت شده در چهار هفتۀ اخیر نیز به زندان اوین فرستاده شده بودند.

گروه دیدبان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی هشدار داده است که "زندگی هر زندانی سیاسی و مجرمان عادی محبوس در زندان [اوین] با خطر جدی مواجه است" و به گفتۀ این نهاد، مسوولان ایرانی تمام راه‌های منتهی به زندان را مسدود کرده اند تا تظاهراتی را که در بیرون این زندان راه اندازی شده است، مهار کنند.

با اینحال، برخی حساب‌های کاربری ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی تصاویر معترضانی را نشر کرده است که پای پیاده به سوی زندان در حرکت بوده و شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" را سر می‌دهند.

وبسایت مشرق نیوز، وابسته‌ به نهادهای امنیتی ایران، گزارش داده است که تمام اتفاقات زندان "اقدام از پیش طراحی شده" بوده است.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داده است که رویداد زندان اوین با نارامی‌های اخیر در آن کشور هیچ ربطی ندارد.

تا زمان نشر این گزارش، سازمان زندان‌ها و دیگر نهادهای مسوول در ایران، به دست اندرکاران رسانه‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر اجازۀ ورود به زندان اوین را نداده اند و تنها رسانه‌های وابسته به دولت ایران گزارش‌هایی را در مورد آتش‌سوزی در این زندان نشر کرده اند که صدای امریکا نمی‌تواند هیچ یک از این روایت‌ها و گزارش‌ها را مستقلانه تایید کند.

شماری از شهروندان خارجی از جمله فریبا عادلخواه، فرانسوی ایرانی تبار و سیامک نمازی، امریکایی ایرانی تبار در زندان اوین زندانی اند. وکیل مدافع نمازی پس از تماس با خانوادۀ این زندانی گفته است که در رویداد دیروز به موکلش آسیبی نرسیده است.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس نیز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG